En riktig karl

Igår kväll sjöng Linda Bengtzing i mystiska kycklinggula stövlar om män. Det är ett ämne som intresserar mig.

Det var dels om den perfekta familjefadern som kan kombinera vin och mat och byta olja, och så om nån egendomligt egenskapslöst sex-tool som hon inte borde vara kåt på, men var det ändå.

Anledningen till att det intresserar mig är att det då och då dyker upp nån virrpanna som yrar om att killar som tar hand om barn inte är sexiga. Som Susanne Bier i Skavlan, till exempel.

Då går jag i krig med mig själv. Å ena sidan för killars rätt att vara både föräldrar och sexobjekt. Å andra sidan för alla människors rätt att attraheras (eller inte) av nästan vad som helst.

  • Jag tycker till exempel det är grymt osexigt med män som pratar barnspråk. Speciellt i allvarliga situationer. Gjorde en gång slut med nån på grund av det. Det ger mig verkligen kalla kårar.
  • Eller att vara kinkig med maten. (Jo, min själs älskade B4ckst4b är visserligen allergisk mot en halv trädgård och lite till, men han gör det aldrig till ett problem.)
  • Och det är också avtändande med killar som är ”för manliga” för att testa saker. Den där begränsningen, det där nej-sägandet är bara tråkigt och fegt och osexigt.

(Man får vara svag eller sårbar eller feg. För att man är människa. Men knappast för att man är kvinna. Eller man.)

Och det gick bra för Linda Bengtzing igår. Hon vann sin delfinal. Därför håller jag tillbaka alla kommentarer om kycklinglår och birdbrain. Vem som helst kan tappa text.

*Borde plugga manus nu*

27 februari, 2011. föräldraskap, feminism, Schlager.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

