Angående Barbie-bloggare

Alex Schulman uttalade sig om de stackars modebloggerskorna  (Fast de flesta är snarare partybloggare eller livstilsbloggare eller nåt sånt) som i sin ljuva ungdom blir alldeles förstörda av uppmärksamhet.

En medie-man klagar på att tjejerna får uppmärksamhet… det var väl kanske inte… det snyggaste jag sett…

Och så läste jag ett inlägg på Newsmill om att det ska skada feminismen att tjejer bloggar om ”kvinnliga” saker. (Vad tycker vi om Newsmill? Det ger mig läskiga Flashback-vibbar ibland, och ibland sammanfattas aktuella nät-debatter riktigt effektivt.)

Jag är skeptisk. För det första tror jag att känsliga personer är känsliga oavsett om de är 17 eller 35.

För det andra tror jag det gör feminismen gott att kvinnor tar sig en röst och definierar sig och sina intressen utan begränsningar.

För vissa är det hedonistisk konsumtion.
För vissa är det politik och teknikprylar.
För vissa är det feminism, journalistisk och gulliga djur.

Jag är övertygad om att Ana Gina, Foki och Blondin-Bella kommer att hitta karriärer, alldeles oavsett högskolepoäng. Och i Kissies fall tror jag inte det hade hjälpt.

Men jag har lärt mig en del av det gänget. Det bloggar ofta kortfattat, lätt-tillgängligt och visuellt. Å andra sidan har jag lärt mig andra saker av mer textintensiva bloggare. Och det är okej med mig.

 

3 mars, 2011. Internet.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

