Sexual-kapital

Jo, Catherine Hakim har myntat uttrycket ”Erotic Capital” om maktstrukturer som påverkas av hur sexiga aktörerna är.

Det talas alltså om att ”erkänna” fuckability som merit på arbetsmarknaden. Alltså det är något utöver en sympatisk och social personlighet och ett professionellt och vårdat yttre man efterlyser, det är  en sexuell potential, den där känslan av att ”där ligger jag bra till” om man ska vara krass.

Samtidigt anklagas vi feminister för att inte erkänna att det finns. Det finns. Och jag är definitivt FÖR att den finns.

Jag är bara inte för att det inventeras PÅ ARBETSPLATSEN.

Låt mig förtydliga mig: Flirta på, ni. Fika ibland. Dansa på firmafesten. Bli kär. Gift er. Skaffa barn. Det gjorde jag.

Men låt inte ditt kåthetsobjekt gå före i kön. Gör inte ditt jobb för att få pöka; gör det för att det är ditt jobb, för att det behöver göras och för att du får betalt. Allt annat är inte bara förminskande och ineffektivt; det är rent oproffessionellt.

Och köp inte av ett företag för att de har en het receptionist, du vet ju redan hur lurad du blir.

Det är inte ”en slags kompetens” att få kunder, chefer och kollegor att känna sig som om det vore nice att ha sex med dig om du inte arbetar inom ett speciellt segment av underhållningsindustrin. De flesta av oss gör inte det.

Det jag inte fattar är att maskulinisterna inte verkar vilja bli knullade av åtrå och ömsesidig fuckability, de VILL behöva ”betala för det” i form av lön, status och jobb-fördelar. Tragiskt självförakt. (Om det stämmer)

Genusnytt

I just can’t hate enough

Aftonbladet

Aftonbladets artikel är intressant i det att artikelförfattaren tar Maria Montezami som exempel på en kvinnlig kvinna med makt.

Maria verkar i mina ögon vara en varm, snäll, moralisk men flummig kvinna. Och lite naiv. Men hemmafru. En hemmavarande fyrabarnsmamma som homestagar några timmar då och då. Och det första hon gjorde när hon skulle bli karriärkvinna på egendesignade handväskor var att köpa byxor och kavaj.

Så det verkar som till och med hon vill klä sig proffessionellt i proffesionella sammanhang.

Jag hoppas och tror att hon efter Hollywoodfruar drar in en del på sitt namn, med reklam och dylikt. Men mest för att hon är en varm, snäll, moralisk men flummig individ. Inte direkt som varken sexobjekt eller entreprenör.

Det andra positiva exemplet? Från Mad Men. Joråsåatteh…

Rara Maria på dejt med sin man.

 

Sen är det min personliga förhoppning att tjejer och killar  ska kunna bli sedd för sina prestationer alldeles oavsett om man väljer att klä sig i klänning, kostym eller snickarbyxor. Ha frihet att i viss mån uttrycka sin personlighet eller sitt humör, även på jobbet.

Men snyggast-rating i personal-akten? Nej tack.

(Det vore så synd om alla er andra ;-))

3 mars, 2011. Uncategorized.

2 kommentarer

  1. peacelovescience replied:

    Haha, nu kommer jag mot alla mina principer att referera till mig själv, men det här är totalt irrelevant i alla fall…

    Jag fick ett fantastiskt smickrande skriftligt betyg av en arbetsgivare en gång. Jag kunde inte låta bli att skoja till det och säga ”du har glömt att skriva att jag är snygg också!”. Tack och lov fattade chefen skämtet och svarade att det får folk upptäcka själva.

    Jag har också varit med om att få positiva kommentarer för mina välsittande byxor. Det var av en kund när jag jobbade på byggmarknad, iklädd snickarbrallor, komplett med spikfickor och morakniv. Lite kul.

  2. Drama Online replied:

    Jamen låt komplimangerna hagla! Jag kan nämligen inte tänka mig att du skulle övertala kunden att köpa en burk till på grund av hur sexig du är i snickarbyxor…. snarare för att han behöver en burk till…

Kommentera

Trackback URI

