Invandrarjobb och svenskjobb

Var fjärde läkare i Sverige född utanför Norden – DN.SE.

Statistik är tveeggat. Å ena sidan kan det vara botemedlet mot felaktiga föreställningar. Å andra sidan finns det en övertro på statistik och framför allt på begrepp som ”majoritet” och ”överrepresentation”.

Man kan alltså utläsa att arbetsmarknaden är segregerad av SCB:s årliga undersökning av yrkesstatistik.

12 % av arbetskraften är födda utomlands

”Invandrarjobben” är: vårdbiträde, personlig assistent,  hotell- och kontorsstädare, bagare, konditor, läkare.

”Svennejobben” är: brandmän, jägmästare, flygledare, ledande politiker, gruvarbetare och skogsarbetare.

  • Man skulle kunna fundera på strukturell rasism. Man skulle kunna gå i krig för en jämn fördelning.  Men folk blir så snarstuckna.
  • Man skulle kunna fundera på vilka förväntningar man har på sitt yrkesliv och och se sina val och sina begränsningar i ljus av sin kultur.
  • Man skulle kunna hävda arbetskraftsinvandringens lov och human-invandringens dom. (Förenklat och ogint.)
  • Man skulle kunna fundera över om svennebanan-ungarna inte vill bli läkare, eller inte läkare i Sverige.

Men jag vill inte längre. Jag vill inte försöka bemöta smutsiga, själviska, gnälliga argument. Jag vill njuta av det liv jag har, mina barn, B4ckst4b  och mina vänner och en tillvaro som till mångt och mycket är ett resultat av en politik byggd på solidariska principer under 1900-talet.

”Se upp för dårarna”; Thoraxkirurg/spårvagnsförare.

5 mars, 2011. Uncategorized.

7 kommentarer

  1. Skeptisk replied:

    Man kan även fundera varför vissa svenska studenter ser det som en utväg att studera till läkare utomlands t.ex. Rumänien, Ungern, Polen etc. Dessutom tycker jag faktiskt en mer renodlad arbetskraftsinvandringspolitik är att föredra av integrationsmässiga och andra socioekonomiska orsaker. Om det gör mig ogin så kan jag leva med det. Det är helt ok, men jag orkar knappt längre bemöta skambeläggande argument om kravlös humanism, global solidaritet och ett gränslöst, generöst Sverige. ;-)

    • Drama Online replied:

      Vi är ju i alla fall över ens om att vi är trötta på det, det är ju alltid nåt :-)
      Läkarstudier utomlands, tja, lägre krav? Spänning?

      Min ”kravlösa” humanism går ut på att kräva samma sak av svenskar och utlänningar, det är inte svårare än så.
      Samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Dvs arbete och beskattning för de arbetsföra, men alltjämt drägliga livsförhållanden för de oförmögna. Religionsfrihet och åsiktsfrihet. Utbildning och arbete på samma villkor. Förtur för underrepresenterat kön/etnicitet vid samma meriter, men ingen tjej- eller blatte-kvot. Samma straff för brott, samma krav för socialbidrag.

      När det gäller solidaritet har jag mest svårt att förstå den ”invandringskritiska” liknelsen vid familj, eftersom alla svenskar definitivt inte har tillräckligt gemensamt med mig för att förtjäna den slags förtur, medan det absolut finns britter, singaporskor, cyprioter, finnar och tyskar som har det… Om man kan utöka sitt familjetänk till alla stolpskott i Sverige, varför i så fall inte till alla stolpskott i världen?

      Jag skulle i och för sig föredra en gränslös värld, och en värdslig fördelningspolitik och ledning. Om vi drog åt samma håll i stället för att försöka blocka varann skulle vi förmodligen bota världsvälten och ändå hinna kolonisera Mars, men världen är alltjämt för ekononomiskt ojämn för att klara det ännu.

      • elina replied:

        Läkarstudier utomlands har inte lägre krav i alla fall vad gäller Ungern. Tvärtemot. Mer krävande än i Sverige, större krav på grundkunskaper. Stor del av elever från just Sverige faller av, de klarar inte det helt enkelt.

      • Drama Online replied:

        Ja, jag vet ju inte, då kanske det är spänning? Eller utmaning? kunskapshunger? Eller nåt annat. Jag har ju bara ‘Skeptisk’s ord på att det är så.

  2. Bosse replied:

    Om man ser till att en stor del av invandrarna flyttar till Södertälje och Malmö är det nog inte så konstigt att gruppen invandrare är underrepresenterade i gruvorna, då en stor av de jobben är i Malmberget och Kiruna. Det är inte lika attraktiva bostadsorter för invandrare, verkar det som… Samma med jobben i skogen, skulle jag tro.

  3. elina replied:

    Hej du! Man brukar läsa till läkare för att man vill arbeta som läkare. Och i Sverige är det svårt att komma in även med toppbetyg. Då söker man sig till utländska välmeriterade utbildningar på engelska inte på grund av spänning utan viljan att få just det jobbet. Skeptiker, för vad då?

    • Drama Online replied:

      Men ‘Skeptisk’ och ‘elina’ kan ni inte mejla varann istället, ämnet intresserar mig inte och jag har ingen kunskap om det: Jag ser det inte som ett problem att man kan studera till vad man vill var man vill.

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 565 andra följare

