Det blir nog inte så fett att bli tant

image

Kvinnliga pensioner närmar sig männens – DN.SE.

63%

Det är internationella kvinnodagen.
Så vilka slag finns kvar i kvinnokampen?

Jag funderar på nuffrorna i mitt orangea kuvert. Kul ser det ju inte ut.

Vi har delat föräldraledigheten och har jobbat lika länge och har lika många plugg-år, men nuffrorna i B4ckst4bs kuvert ser betydligt bättre ut. Bättre jobb. Eller nej. Men bättre lön i alla fall.

Men han påstår att han inte förväntar sig att leva tills han är pensionsberättigad. Då blir det magert igen.

Nu har jag mejlat pensionsmyndigheten och frågat om det är sant att män och kvinnor får ut olika hög månadspension även om de har samma intjänade livsinkomst (vilket de allt som oftast ändå inte har).

Det skulle i så fall vara beroende på att kvinnors förväntade livslängd är längre än mäns. Som om det är rättvist om man har lika mycket pengar när man dör, men inte när man lever.

Men först efter att ha grälat på min själs älskade om det. Inte beroende på kronor och ören, jag förväntar mig inte att han ska försörja mig eller nåt, utan för att han inte insåg varför jag tyckte det var viktigt. Eller orättvist (om det stämmer). Hans totala brist på politik. Bot-brain.

Han fick medhåll av min mamma. Hrumpfh. Förrädare.

Vi blev sams. På ett sånt där hemvant osagt sätt som man blir i en relation. Så den delen är utagerad. Men jag är fortfarande nyfiken på själva sakfrågan.

Uppföljning följer.

8 mars, 2011. Feminism, jämlikhet.

4 kommentarer

  1. karin replied:

    Åh jag väntar också nyfiket!!!

  2. gittan replied:

    Ledsen att jag inte gav dig det stöd du borde fått. Älskar dig ”unge” men jag tycker rätt bra om min svärson också.
    Har precis fått mitt brand gula kuvert, någon förvaltare av mina pensionspengar har slarvat bort 36000 sen mitt förra kuvert det innebär att pensionen blir 100kr mindre i månaden. Jag har arbetat sen jag var 16 år gammal när dessa pengar avsattes till min pension ägde svenska Staten en hel del företag vars vinst hjälpte till att finansiera pensioner, och vår möjlighet att värna även för de sämre lottade i samhället. När Bankerna klantade till det sist fick hela Sveriges befolkning betala notan,inklusive de sämst ställda. Vi vill ha tillbaka dessa pengar i form av exempelvis högre pensioner, fri jämlik sjukvård,tandvård, samt ett slut på nedrustningen av vår infrastruktur. Det är dessutom högkonjunktur självfallet kan inte alla rika knösar vara egoister. Vi får ett tryggare samhälle om vi använder den chans vi får i högkonjunktur till att minska skillnaderna i vårt samhälle. Det måste bli slut med denna omvända Robin-hood politik. Hallå Socialdemokrater ge oss mer för skatten så känns den meningsfull att betala.

    • Drama Online replied:

      Ingen fara. Du hade vissa poänger.
      Du har till och med ännu mer poänger i den här kommentaren.

  3. Positivt svar från pensionsmyndigheten! « Drama Online replied:

    […] Skrev om pensioner för ett tag sen. […]

Kommentera

Trackback URI

