Vilka är mansfällorna?

Villalivet är en mansfälla | Jämställdhet | Debattämnen | Debatt | Aftonbladet.

Det här är faktiskt spot-on. Människor får  ta och tänka sig för och diskutera igenom arbetsfördelningen innan man flyttar till hus, skaffar barn, börjar veckopendla.

Gräsgödning, fasadmålning, friggebodsbygge, däckbyte, snöskottning, kompostgrävning, sånt är det vi villafolk håller på med en ansenlig del av tiden.

Jag sa nej.

Sen sa jag nej.

Sen fick han mig på smällen, hög på hormoner och längtande efter ett badrum med plats för skötbord och nu är jag villafolk.

Låt mig vara ärlig: Vi har fått mycket hjälp. Av svågern och svärfar som är såna där händiga män.Och svägerskan och svärmor som är såna där händiga kvinnor.

Och av en sån här:

och en sån här:

och en sån här:

Det går att köpa sig fri från mycket. Inte för alla. Men kanske för en hel del av de som har råd med hus.

Men i alla fall; ja, det finns en risk att killar förväntas ta ett orättvist stort ansvar när man flyttar till hus. Och det är inte okej. Men liksom när det gäller den orättvisa förväntningen angående tjejer och städningen och föräldraskapet så är det ju faktiskt inte svårare än att man pratar igenom det hela.

Det är faktiskt inte så tokigt att tjejen klipper gräs/byter däck varannan gång och killen vabbar/vattnar blomrabatten varannan gång.

Jag menar; det finns massor av möjligheter om vi struntar i obefogade förväntningar. Och man ska ju faktiskt föreställa älska varandra… då delar man väl på det jobbiga och det roliga. Tycker jag.

18 mars, 2011. föräldraskap, feminism.

One Comment

  1. Åtta oroväckande spretiga punkter « Drama Online replied:

    […] julklapp: färdig matkasse. Jo jag vet, jag är såld. Kanske jag är ett  trendkänsligt svensson- mähä utan substans. Matkasse, zumba och ordfejd. […]

Kommentera

Trackback URI

