Brott. Etnicitet. Klass.

Uppväxten avgörande för brottslighet – DN.se.

AB

Borde blogga om detta, tycker jag. Men det känns inte särdeles förvånande från mitt perspektiv. Det är inte en ”det är okej med brott-kultur” som invandrare haft med sig i handbagaget, det är en klass-fråga, för att använda ett otrendigt uttryck. Det händer här.

Svenska modellen är grejen. Sysselsättning, skyddsnät, rättvisa, respekt.

Jag menar, det hjälper ju inte om de fattiga och de som fuskar och begår brott är blonda istället för mörkhåriga.

‘Nuff said.

20 mars, 2011. brott, politik, Uncategorized.

2 kommentarer

  1. James replied:

    Inser att jag trampar in i ett känsligt ämne här men en sak får jag se SDs granskning rätt i. Den rapport som SU presenterar bygger på data som är snart 20 år gammal. (The dataset used in the empirical analyses includes all individuals in the larger Stockholm metropolitan area who attended and finished ninth grade between 1990 and 1993 (N = 66,330 individuals) and whose parent(s) immigrated at least five years prior to this date (i.e., before 1985 to 1988). ), sid 16 i rapporten. Vi talar alltså om personer som är ca. 35 år idag.

    Nu är jag inte jurist eller kriminolog men så mycket vet jag att det är knappast där vi har problemet med stor brottslighet eller en politisk debatt huruvida invandrade 35-åringar begår mycket brott. Jag har väldigt svårt att förstå författarnas begränsning till denna ålderskategori eftersom det gör rapporten helt ointressant, förutom för politiska syften och jag hoppas innerligt att SU står över politiken. Rapporten är ungefär lika intressant som huruvida den minskade mängden pirater i karibien påverkar växthuseffekten.

    Om man vill föra en seriös debatt i frågan så finns all data, varför väljer då forskarna att inte titta på den? BRÅs rapporter ger tyvärr en annan bild och eftersom Sverige vill föra en generös flyktingpolitik borde vi väl ge dem de bästa möjliga förutsättningarn? Ta då reda på varför BRÅ visar en annan bild och ta fram åtgärder därefter.

    • Drama Online replied:

      Äsch, det är klart att det finns fler undersökningar att göra, men det där är väl ogint? Det är ju som att man inte får skänka pengar till Amnesty för att de inte gör nåt åt världsvälten. Så de har tittat på hur det gått för niondeklassare, det låter som en statistiskt säkerställd grund att stå på med jämförbara data för mig.

Kommentera

Trackback URI

