Vad menar Herrstedt ?

Carina Herrstedt: Inte legitimt ha kvinnligt yrke för SD-medlem – DN.se | Utsedd till bästa nyhetstidning på nätet.

Legitimt, enligt vem? Henne? Partiet? Kvinnliga arbetsgivare? Och hur skiljer det sig från manliga arbetsgivare?

Jag saknar en del uppföljningsfrågor på det här uttalandet. Vad som är vad.

Antingen menar hon att SDare inte får ha tjej-jobb för partiet. Boys-club.

Men förmodligen menar hon att att de som har tjejjobb inte vill gå ut med att de är SD-are. Girls club.

Min egen attityd är att SD driver en korkad politik, men det är inte förbjudet att vara korkad,  och jag sätter en ära i att kunna samarbeta med alla medarbetare oavsett hur korkade.

Jag undrar vad det säger om mitt jobb.

Jag undrar om mitt jobb gillar whiskey, sport och bilar. Jag undrar om mitt jobb kan gråta och prata om känslor. Om mitt jobb klär i högklackat. Eller har testat att odla skägg. Fått försiktiga fingertoppar eller spacial förmåga eller både och, eller inget av det.

Jag älskar förmodligen mitt jobb mer än jag borde. Relationen har varat i tio år. Visserligen lite av ett distansförhållande där under ett par halvår, där ingen av oss investerade särskilt mycket, men det har vi tagit igen. Så jag bjöd mina fantastiska kollegor på tårta. Redi’ köbe-kaga. Den smakade 88an. Och päron.

Det har gått så fort, det här årtiondet. Det har varit så mycket skratt och många lärdomar och uppnådda utmaningar och mål. Och en del tårar och ouppnådda mål. Och blod. Och risker.

  • Jag fastnade med fingret i en prototyp
  • Trampade ner i en gödselränna
  • Trillade ner från en stege.
  • Fick en baklucka i huvudet i Nederländerna.
  • Svimmade i matsalen.
  • Blev gravid med en kollega. Två gånger.

Sånt kan inte tolereras. Det behövs rutiner, processer, standarder, riskbedömningsdokument och kvalitetssäkring.

Någon borde göra något.

(Och självklart är det fullständigt förkastligt att hota eller trakassera SDare. Jag menar, det är en fullständigt ineffektiv metod. Man måste säga emot.)

23 mars, 2011. Uncategorized.

2 kommentarer

  1. Jämn replied:

    … ”Boys-club, Girls club” använd inte såna ord.

    Säger som Herrstedt i artiklen:
    ”Jag sitter här för att utföra ett arbete, och det baserar jag hellre på kompetens än kön.”

    En ledning med enbart kvinnor har inte mindre kompetens än en ledning av män och kvinnor, 50/50, som är anställda för kön och inte kompetens. Likaså med en ledning av nästan enbart män.

    Boysclub, Girls Club är messigt rent av. Hur troligt är det att nog med kompetenta folk av båda könen ska komma samman i exakt mängd som den andre? Och ska man anställa en kvinna framför en man om mannen är mer insatt i ämnet?
    Först kollar man mängd kvinnor, om det finns många, så kanske. Men var noga med jämndställheten!!
    Ska man anställa en man om kvinnan är mer insatt i ämnet?
    HAHAHAHA.. Då är man fan sexistisk. BUU!

  2. Drama Online replied:

    Men, hallå, vad yrar du om?

    Jag struntar i tjej-kvoten i SD, och jag är emot kvotering generellt. Tycker inte ens att 45% i riksdagen är ett så stort problem, (20 ledamöter från SD är ett större problem).

    Jag försöker enbart tolka vad Herrstedt säger:
    ”Det är inte legitimt att vara Sverigedemokrat i dag och ha ett typisk ett kvinnligt jobb.”

    Det var inte jag som sa det, det var hon, jag försöker bara förstå.

    Antingen pekar hon ut en negativ attityd gentemot medlemmar med kvinnoyrken inom SD-partiet. Det är väl en Boys club, att i grupp nedvärdera det kvinnliga. (Det tror jag minst på, för hon är ju SDare, det har hon väl inte särskilt mycket att vinna på att säga i DN.)

    Eller så pekar hon ut en negativ attityd gentemot SD bland de som har kvinnoyrken. Att de tjejerna i grupp nedvärderar SD-medlemmar. Då antyder hon att de är en girls club. Tjejer i grupp. Som klankar på stackars SD.

    Så jag påpekar att journalisten borde ha ställt fler frågor om vad hon menar.

    Jag vet ju inte. Jag vet inte om Herrstedt är en kvinnofientlig kvinna i ett kvinnofientligt parti. Eller inte.

    Btw:
    Boys club. Boys club. Boys club.
    Girls club. Girls club. Girls club.

Kommentera

Trackback URI

