Cirkelmigration. Och en alternativ framtid.

Migration: Ett modernare sätt att betrakta människors rörlighet – DN.SE.

Man kanske inte borde blogga under inverkan av feber eller rusdrycker.

Men äntligen dök det upp ett perspektiv som jag känner igen. Rörligheten ökar. En del rörlighet kräver uppehållstillstånd, en del inte.

  • Min pluggkompis blev kär i sin internetfling och flyttade till UK.
  • En kollega kom till Sverige med jobbet och blev kvar med kärleken.
  • En internet-vän var här och undervisade (mig bland andra) men har återvänt over-there.
  • En släkting tog familjen i kappsäcken och jobbar downunder.
  • En kollega tog föräldraledigheten i Frankrike
  • En kollega jobbar tillfälligt på distans från en annan världsdel.
  • B4ckst4b umgås i timmavis med vänner över hela världen i sina onlinespel.

Det blir mer och mer möjligt att söka sin lycka och sitt sammanhang nån helt annanstans än man föddes. Länder är alltjämt viktiga administrativa ytor, världskommuner skulle man kunna säga, men gränserna mellan dem får mindre betydelse. För egen del ser jag det som mer än en fördel, och mer än en frihet, faktiskt en ren rättighet att lämna ”mobbare” av olika magnitud, (från tonåring med innebandyklubba till folkförtryckare).

När det gäller kulturella skillnader och individuella lagliga rättigheter så är jag övertygad om att grädden flyter till ytan.  En naturlig evolution. De goda traditonerna bevaras, de dåliga dukar under. Skillnader kan stötas mot varandra tills kulturen (och lagen) blir mjukare mot människorna. Framför allt borde det innebära ökad valmöjlighet att välja sin egen kultur.

 

You may say that I’m a dreamer

but I’m not the only one

perhaps some day you will join us

and the world will be as one.

(- John Lennon, Imagine)

 

Det största hotet mot att den här visionen kan bli verklighet för alla och inte bara för über-folk som jag ser det är de fantastiskt gigantiska  ekonomiska skillnader som råder i världen. Jag förstår de marknadsekonomiska principerna, det är inte det, MEN det är nåt skumt med när västerländska ekonomiska intressen kan så gott som slå ut lokalt odlande för gigantiska singelgrödesfarmer i Afrika och Asien. Det måste finnas sätt att bedriva säkert och lönsamt jordbruk MED miljöhänsyn och MED socialt ansvar.

Fast det finns hopp, Hans Rosling presenterar statistik om health, wealth och democracy.

 

Nä, mer glass, te, halstabletter och konjak, tror jag.

2 april, 2011. Uncategorized.

One Comment

  1. Sara replied:

    Jag blir glad när jag läser lagom långa genomtänkta inlägg med en positiv inställning.

    Amen, sister!

Kommentera

Trackback URI

