…. och så bara en sak till om förlossningsdepressioner…

Fler depressioner hos höstmammor | Barn | Wendela | Aftonbladet.

DN

De som får barn under sista kvartalet på året löper större risk att drabbas. Jo, om jag inte minns fel så är brist på solljus en riskfaktor vid ”vanlig” depression också.

Jag är glad att det forskas kring det här, oavsett om det är ”vanlig” depression som liksom blir utlöst då, eller om det är en depression som är helt unik i sina mekanismer.

Råden man kan läsa sig till på internet är ibland i flummigaste laget, typ ”det är klart att det är jobbigt att ha bäbis”… och äkta kunskap begravs i massorna av tyckarna om ”mammor nu-för-tiden”. Nä, det behövs ett rejält statistiskt underlag.

Tar man bara mig skulle man få helt störda data som tyder på en skarp  skiljelinje i mitten av april. Eller kanske mellan mammor till barn som gillar majs och de som gillar gurka? I alla händelser skulle jag förstås inte dyka upp i nån statistik, jag log så sött så.

Nånstans mellan ”allt är natuuuurligt, och barnen behöver inget utom en glad mamma” och elschocka dem ur det vore konstruktivt.

4 april, 2011. depp, statistik.

5 kommentarer

  1. Fia replied:

    Jag skulle vilja se en diagnos i stil med ”mamma har varit hemma i 5 månader och håller på att få spel”.När kommer den?

    • Drama Online replied:

      Ja, den känner jag också igen ! 😀 Och är det förlossningsdepression light, eller är det nåt helt annat? Forskning, forskning, forskning!

  2. Sara replied:

    Fia: Jag säger som jag brukar till alla mammor med dåligt samvete för att de inte vill sitta och gulla och göra pedagogiska aktiviteter med sina barn alla dygnets vakna timmar flera år i sträck:

    Det är inte naturligt att ta hand om sina barn helt själv åtta-tio timmar om dagen (beroende på partnerns resväg) eller dygnet runt för de som är ensamma vuxna i familjen. Historiskt sett har det alltid krävts en folksamling för att uppfostra ett barn. Man behöver avlastning, det är inget konstigt och betyder inte att man inte älskar och vill ha sitt/sina barn!

    • Fia replied:

      I det läget känns ju förlossningsdepressioner ännu mer sorgsna. Allt man behöver i det läget är ett gäng bra kompisar som själva har barn som vet hur det är första tiden och som kan avlasta en. Mer sällskap – mindre medicin!

      • Drama Online replied:

        Mer sällskap och medicin bara till de som faktiskt behöver det?

Kommentera

Trackback URI

