Funderar kring det sanna och det osanna.

Det beror liiiite på källan…

The Guardian / Flashback
*Indikerar vågskålar med händerna tills jag kantrar lätt*

Men faktiskt man skulle kunna anta att jag har lättare att tro på den första texten för att den passar mer in i mina förutfattade meningar:

  • Vem som helst kan bli våldtagen/misshandlad
  • Poliser vill gärna få fast brottslingar  
  • Många offer är ovilliga att anmäla
  • Det är vanligare att män slår än att kvinnor slår
  • Falska anmälningar förekommer, men inte värre än för andra brott.

 

Det beror liiiite på källan…
The Guardian / Flashback *Indikerar vågskålar med händerna tills jag kantrar lätt*

Jag har en gammal käpphäst som säger att också det påhittade är sant i någon mån, eftersom det varit tillräckligt viktigt för någon att formula, och i viss mån ännu sannare än sanningen på det sättet att det är ett fönster in i någons tankevärld obefläckat av fakta, omständigheter och Brask-lappar.

Kanske en typisk skribent-åsikt, förstås.

Jag har spelat teater i vår, i en pjäs inspirerad av en tidningsartikel. Ett barn dog. I pjäsen överlevde barnet.

Vi har talat om en uppföljare, inspirerad av en annan verklig händelse. Barnen dog. I pjäsen… gör de nog inte det.

Eventuellt har vi ett behov att skriva om verkligheten, lite ljusare, lite mer rationell, eller bara så att den passar våra egna personliga fördommar lite bättre.

8 april, 2011. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

