Ajöss och tack för fisken, Spotify

Spotify begränsar sin gratisversion – DN.SE.

Jag är grinig och osympatisk just nu, och det är naturligtvis inte nån bra nyhet att Spotify stryper gratistillgången. Inte för att jag klandrar dem.

Jag lyssnade inte på musik innan Spotify. Och jag har en känsla av att  jag helt enkelt kommer att sluta lyssna igen.

Mitt lyssnande har gått i vågor, och fokuserat på att lyssna in mig på och lära mig sjunga specifika låtar, så fem genomlyssningar: Njaaaeeee.

Anledningen till att Spotify fick mig att börja lyssna är att det är ganska lätt att ”surfa” musik där. Klickar vidare, från en spellista till en artist, till ett annat album, till en låttitel som man kan söka på och hitta en cover  osv. Jag skulle vilja kunna se och söka på inspelningsår och låtförfattare också.

Det är inte så att jag surar eller straffar dem, jag unnar dem att tjäna pengar, jag har bara inte hittat nån av deras affärsmodeller som tillåter mig att vara tillräckligt spontan. Och ändå betala rimligt och tryggt. Ingen räkning som kan glömmas i en hög. Inget autogiro som tickar pengar när jag glömmer sången i några månader.

Spontaniteten är nog en nyckel för framtiden. Vi har slutat hälsa på vänner utan att ringa först. Ingen vaktar teven längre. Tekniken ska vara en ständigt vaken och alert betjänt som kan tillfredställa alla plötsliga nycker. Så att vi människor slipper vara det.

14 april, 2011. Uncategorized.

One Comment

  1. Det där med musiken « Drama Online replied:

    […] har brottats lite med Grooveshark, efter Spotifys vacuum. Jag hajar inte riktigt än (pun intended). Gillar idén att kunna ladda upp osignade artister. Och […]

Kommentera

Trackback URI

