Om att knulla på semestern.

Det är ett stående skämt på jobbet att åka nånstans ”varmt och fattigt”. Åhhh, jag längtar nånstans varmt. Turist-ghetto. Med en pool. Och en bar. Jag skulle inte ens släpa med mig min själs älskade att titta på museum och gammal sten eller nåt, denna gången, bara softa. Nyfikenheten stillad av tröttheten. Inte åka till, åka från. Bara denna gången. Sen kan jag bli socialt medveten och rättvisemärkt kulturtant igen. Men det känns inte som att Grekland är ett alternativ under rådande utveckling.

I korthet: en svensk kvinna anmäler grekisk man för våldtäkt, men trots dokumenterade medicinska skador blir han inte dömd utan hon blir åtalad för bedrägeri.

Deras folkloristiska myt att det finns ”våldtäktsförsäkringar” som svenskor åker ner och utnyttjar, har fött en annan folkloristisk myt; Att Grekland är rättsosäkert och våldtäktsbenäget. Och den verkar för tillfället betydligt trovärdigare.

Självklart är denna myt en avlägsen konsekvens av ett turistbeteende, och kanske i viss  mån en kulturkrock. Länderna runt medelhavet är en känd destination för framför allt kvinnor som vill ha kul (= sex bl.a.).

Jag har inga problem med att många svenskar som åker bort har sex, med varandra och med lokalbefolkningen, lagligt sex och säkert sex. Knulla på. Het semester.

Den läskiga glidningen som sker i debatten går från våldtäkt till sex. Det är därför jag måste påpeka detta IGEN: Ingen respekterar en människas rätt att säga nej, om de inte respekterar hennes rätt att säga ja.

Så jag kör bil på vilken sida ni vill, täcker vilken del av kroppen ni vill på era gator, följer era lagar. Men knullar med vem jag vill. Om han eller hon vill.

Men vilket ställe som helst som får en att tänka ”vad händer om nån våldtar mig?” gör inte direkt att det rycker i plånboken.

Och angående diplomatens uttalande att den svenska killen borde skämmas för att svenskor har sex med utlänningar i deras egna länder. Hoppsan. Åh, så korkat på så många plan! Skam som kontroll för sexuellt beteende? Kvinnors sexuella beteende kontrollerat av män? Jag nöjer mig med att beteckna det som ”Ovälkomnande”.

Lessen att vara så tendentiös  och fördomsfull i mitt beteende. Men there it is. Jag uppmuntrar inte till bojkott, eller nåt. Det klarar deras rättsväsende och diplomater så bra på egen hand.

P.S. Det att Grekland kan begära kvinnan utlämnad precis på samma sätt som Sverige begärde Julian Assange utlämnad kan vara en ironisk twist – eller bara ett uppenbart faktum.

P.S. 2: Coola Alexandra Pascalidou intervjuas av SVD.

16 april, 2011. brott, feminism, våldtäkt.

3 kommentarer

  1. Kenneth replied:

    Kvinnor är inte alltid helt sanningsenliga.
    Näsoperation beställd i förväg
    Episoden som toppade sommarens nyhetsflöde handlade om ett ökande antal bedrägerier med den allmänna sjukförsäkringen.
    Förutom att tillhandahålla aktuella siffror som visade omfattningen kunde SOS också berätta om ett antal konkreta fall. Till exempel var det en 32-årig kvinna som uppgav att hon hade ramlat och slagit i näsan, och som därför ville ha ersättning för sin näsoperation som kostat
    12 000 danska kronor. SOS utredare upptäckte att kvinnan hade gjort en fyra timmar lång taxiresa efter att hon skadat sig. Dessutom hade hon under färden passerat flera sjukhus där hon hade kunnat få den vård hon behövde. Det fick varningsklockorna att börja ringa, och vid en närmare granskning avslöjades det att kvinnan redan innan sin semester hade beställt tid för en näsoperation på ett privatsjukhus.

    • Drama Online replied:

      Varken alla män eller alla kvinnor är ärliga. Jag ser inte hur denna obekräftade näshistoria är relevant.

  2. Om rätten till sin kropp « peacelovescience replied:

    [...] man ha kul på semestern? Hur kul får man ha på semestern? Drama Online och Konstapel Bastian. Två bloggare som jag läser alla inlägg hos. Läs och [...]

Kommentera

Trackback URI

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 565 andra följare

