Problem med visuell stimulans; den vackra, fula sexualiteten

Jag vill skaffa barn, inte se på hårdporr | Jämställdhet | Debattämnen | Debatt | Aftonbladet.

Jag förstår inte riktigt vad som är debattörens mål här. Hoppet från ”Jag vill inte se det” till ”Ingen borde se det”. Plötsligt vill jag fråga ut alla IVF-pappor jag känner hur det var för dem, men det känns som ett etikettsbrott. Det är kanske så det är att bli pappa på konstgjord väg, och som skildring av en sluten värld, och personligt vittnesmål är det relativt intressant… Men kan han inte bara låta bli tidningarna om de tänder av honom? (Bit ihop och tänk på fosterlandet, nej jag menar slappna av och tänk på frugan.)

De flesta killar skulle förmodligen hellre ha den blivande mamman livs levande att ”hjälpa till” hellre än porr förstås, så tycker jag de borde ordna det, om det går.

Men det händer att det är snuskigt snusk som resulterar i barn. Det måste inte vara vacker upphöjd sakral love-making i motljus just vid avlandet.

Porr är lite knepigt. Fast jag vet inte hur mycket av problemet som är dålig porr. Dålig porr som inte är bra för de som gör den. Som inte är bra för de som ser den. Eller som inte fungerar.

Så i teorin stöder jag en kvalitetsmärkt, rättvisemärkt, frivillig, positiv, bejakande erotika med trygga och reglerade arbetsvillkor som sexuellt hjälpmedel…

I praktiken är jag alltför kräsen för att det ska funka för mig, det är ett så lite spann mellan pinsamt och inte tillräckligt upphetsande och rent äckligt. Jag själv ser inte gruppsex eller sexleksaker i porr som särdeles chockerande som debattören gör, men det finns säkert annan porr som skulle äckla mig lika mycket som han, som jag vill slippa.

Det är ändå sällan lika sexigt som en bra låt, en smart, oförutsedd replik, en viss blick, solsken… (nej, jag har inte snuskig fantasi, det kallas ”ett rikt inre liv”).

25 april, 2011. föräldraskap.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

