Gärna lite livmodersromantik: Blåsippor mot oönskade barn

”Blåsippors rättsskydd högre än oönskade fosters” – DN.SE.

Mäh! Lågt. Blommor mot foster, det är romantiskt värre.

Men okej då: Människor är inte på något sätt utrotningshotade. Om något tenderar populationen att vara lite mer än ekosystemet kommer att palla.

Det verkar som om debattören  försöker antyda att vi i lagen gör skillnad på önskade och oönskade barn fram till vecka 18.
Det är inte sant. Varken oönskade eller önskade foster har rätt att födas. De kan båda komma att aborteras av ”goda” eller ”dåliga” skäl. För mammans, pappans eller dess egen skull. Och dessa skäl behöver man inte uppge.
Både önskade och oönskade embryon och foster kan komma att sörjas av sina föräldrar. Det händer. Och både önskade och oönskade foster får ett utökat skydd i och med vecka 18.

Sen började jag fundera på vad han menar med att det är tre personer med i befruktningsögonblicket, vilket först mest kändes äckligt, för jag började tänka på alla könsceller som individer vilket gjorde nästan varenda samlag till en gigantisk orgie med seriöst minderåriga individer.
Ögonblicket när celler från olika individer smälter samman, kan ske upp till två dagar efter själva nupplandet. Mannen i fråga kan ju vara på andra sidan jorden tills dess. Om inte debattören menar att mannen är överallt där hans sperma är. Eller om det är IVF, då behöver ju varken mamma eller pappa vara närvarande. Det måste vara något bildligt. Jag kanske inte ska sabba hans bild med verklighet.

BTW;

Föräldrar till ett önskat barn skulle aldrig se på ett 18 veckors foster som en potentiell individ

Jo! det var preciiiiis så det var! Exakt! Jag har sällan hört det uttryckas så väl; det var något absurt som hände i min kropp, som skulle kunna resultera i en ny människa! (Och det gjorde det! :-)) Jag stirrade på en massa bilder på nätet och försökte tänka mig ett pyre stort som ett blåbär, en klementin, en grapefrukt, men landade mentalt nånstans i Alien; och då var min älskade Skrotas ändå ett synnerligen planerat barn. Att han blev en verklig individ för oss skedde senare i graviditeten… ganska väldigt sent.
Jag är inte säker på hur vår upplevelse egentligen  är relevant för sak-debatten, men i så fall är ju inte debattörens åsikt om att det ”aldrig” skulle vara så heller relevant.

Å ena sidan har jag den höga uppfattningen om kvinnor att de, åtminstone med rådgivare, kan göra en rationell bedömning och fatta ett rationellt beslut. Ett beslut som är tufft åt båda hållen, och som man alltid får leva med; åt båda hållen. Å andra sidan har jag den låga uppfattningen om kvinnor att vissa av dem kommer att få svårt att älska ett barn de inte vill ha. Faktiskt har jag samma åsikt om män, men de är ju kvinnan som är linjedomare i det här fallet.

Jo, är det en slump att det är SD’s partiblomma han tar som symbol? Vad har blåsippor gjort för ont egentligen, för att jämt figurera i så skumma sammanhang?

Uppdatering: En till debattartikel, som jag har lite lättare för.

26 april, 2011. barn.

2 kommentarer

  1. Shed Light replied:

    Orka med dessa mörkermän – igen!
    Fullständigt horribel artikel.
    Man blir så trött..
    Men bra att du orkar skriva igen!

    Det handlar egentligen inte alls om abort utan om kvinnans värde som människa.
    Det finns en symbolik i frågan, som är lite otäck.

    Lite lustigt med kopplingen till SD, eller hur…

  2. Drama Online replied:

    Jo, det är ju en milsvid skillnad mellan: ”Spelar roll vad som hände innan eller vem du är, vi tror att du är bästa personen att fatta det här sugiga beslutet” till ”Hur slampig är du? Hur gammal är du?”

Kommentera

Trackback URI

