”A, men, jag bara skämta’… ”

Protest mot ”slavauktion” – DN.SE.

Kommer ni ihåg dem? 10-åriga små sadister som lika gärna kunde tillfoga skada med en innebandy-klubba som med en målsökande missil, personligt anpassad till mottagarens specifika svaghet.

Och sen, oavsett ens försvar drog de osynlighetsmanteln över missilen. Det var ju bara ett skämt. Om jag tar illa upp så är det mitt eget fel. Jag minns att jag gick i krig mot att ”Amen, jag bara skämta” skulle tillåtas dölja elakheterna. Jag bara skämta är inte en ursäkt i någon betydelse av ordet.

Vi är ju inte mellanstadie-elever längre.

Jag har en tes. För vissa tycks den cyniskt kommersiell. För andra tycks den naiv.

Man kan skämta om allt. Men man måste vara rolig.

Jag minns inte ens vilken av komikerna som sagt det, men jag tycker det stämmer fullständigt. Det har inte med tidsgränser eller tabun att göra. Det har att göra med om du lyckas skriva en tillräckligt rolig  poäng. Om man lyckas överraska.

Och ingen rapporterar vad som var Hallands nations poäng. Formen slavaktion skulle kunna användas för många komiska syften, många lyckade skämt, kritik av dealande med människovärde, genom många paralleller. Vad vet jag, det finns säkert t o m nån fotbollsparallell eller nåt.

Är det tillräckligt skickligt gjort ligger det ett gapskratt där, alldeles oavsett ämnet.  Jag har en känsla av att det inte var tillräckligt skickligt. Jag har själv misslyckats med att vara tillräckligt rolig, när jag var spexande student. Men jag har också skämtat om sexualitet, sprit och etnicitet på ett tillräckligt roligt sätt. Det är en konst att editera.

Men om skämtet bara var; ”se vad vi kan chocka er” ja, då får man väl ta smällen.  Och då menar jag be om ursäkt och INTE sätta upp affischer där nån framställs som ”Husneger”! Fy, vilket påhopp! Och vad var poängen, hur är det kul?

Saker kan vara humor och kränkande, det kan vara konst och brott, och varken konst eller humor ger nåt slags fripass.

Och beträffande ”neger betyder bara svart”:

”Jaså du köpte en neger bil? Blir den inte dammig?”
”Är den här mascaran riktig neger eller drar den åt brunt?”
”Jag tycker det är snyggare med vit spelkonsol än neger”
”Björkens bark kallas näver, och är vit med neger inslag”

Ni vet att det betyder mer. Neger är en term som användes för att förneka människovärde hos svarta. Den kunskapen finns hos dig, och den kunskapen finns hos de som lyssnar, och du får ta konsekvenserna av ditt val att använda det ordet: det är ju så lätt att undvika, om man inte vill göra nån lessen. Eftersom jag nu använt det ordet sex gånger vet ni att jag inte röstar för total-förbud: bara att man tar ansvar för de reaktionerna som man lätt kan förvänta sig.

27 april, 2011. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

