Inför Eurovision Song contest

Jag har lyssnat in mig. Det blir roligare då. Låtarna blir bättre. Nedanför kommer mina första intryck.

På det hela taget känns det hyfsat jämt.

Semifinal 1:

Polen: 3. ”Jag är” Porr-bunnies.

Norge: 4-. Lejonkungen-Stella

Albanien: 3+. Vildvittran. Rockigt värre.

Armenien:  1. ”Boom Boom” Dagis-pop av Emmy. Trist karaokenummer.

Turkiet: 3. Kompetenta rockgubbar. (Kommer naturligtvis till final på ex-patriots.)

Serbien:  4-. Sockerporr! Fint nummer, fin fealing, ingen riktig hook.

Ryssland: 3-. Lite manligare än Saade, men lika infantil text. Coming to get you. (”Da-nsa i månens sken”)

Schweiz: 4-. In love for a while. Så fint, så ärligt, men… Boooring. Nåt saknas. Älska kontrabas. Vill gå gå festen i videon. Lätt att glömma, men löper högst chans hittills att hamna i min personliga musiksamling.

Georgien: 3. One more day. Köra-bil-på-natten-musik. Enarmad grön kavaj.

Finland: 3+. Dadadam av Paradise Oskar. Vackert och naivt. Blunt-känsla. Trist vers. Fin dadadam.

Malta: 1. Dussin-låt.

San Marino: 1+. Zenit, Stand by. Varken bra eller dåligt.

Kroatien: 2. Låter som att text- och tonsättare jobbat i olika rum i versen.

Island: 4+. Gripande, sjungs av den döde artistens vänner. Och skramlande blås.

Ungern: 3+. ”What about my dreams”, Karti Wolf. Eurodisco är INTE min genre. Men det känns kompetent. Och det kommer säkert gå riktigt, riktigt bra.

Portugal: 1-. En intern ploj. En sjuttiotals-demonstration. Men versen och refrängen hänger inte ihop. Och då fick de ½ för att de vågade vara politiska.

Litauen: 3-. Musikal-låt. Vackert.

Azerbajdzjan: 3+. Svenskt bidrag. Kompetent och trist och tafflig engelska. Går nog bra i radio.

Grekland: 3. Usch vad jag avskyr förvirrade osnygga genre-blandningar. Men det är mäktigt när stereo-mike är ur bild.

Semifinal 2:

Bosnien-Hercegovina: 4. Love in Rewind. Hmm. Rätt skön melodi ändå. Fejk-musiker.

Österrike: 4. Gospelavsnittet borde få 5a men resten 2, ballad, skicklig sångerska.

Holland: 2.Trist anonym radiolåt gitarrpop.

Belgien: 2. A cappella-grupp. Jag tycker ju det svänger. Men det är nog fel sammanhang.

Slovakien. 2. Tvillingar. Gör inget intryck på mig.

Ukraina: 3. Det var nåt om änglar och kristaller… men den rösten…

Moldavien:  4. Balkan + Quiet’n’loud. F’låt jag gillar detta.

Sverige: 4+. Saade. Jättecharmig, och jättekompetent. Trist text, men man kan kanske inte få allt. Lite monoton dagispop, men bra monoton dagispop.

Cypern: 3-. Grek-cypriot. BTW: Sjuk video är han rapist? Änglar?

Bulgarien: 3+. Eftersom jag inte fattar texten är halva betyget bara artisten. Hon är söt. Hook.

Makedonien: 2. Han sjunger om en ”Rusinka” som han inte förstår vad hon säger. Det är etno-okej. Men jag har svårt med genre-bytena. Störigt, men lite hookigt.

Israel: 1. Värsta tråkiga låten, inte ens med Dana International. Ding-Dong, say no more, vad är det? Fy.

Slovenien: 3. Hon är het och rockar. Men dansarna verkar ha varit på väg till ett annat nummer.

Rumänien: 3. Glatt och harmlöst. Fingerknäpp och gemenskap.

Estland: 4. Söt, kompetent. Fast ett skumt dua-bop-stick med telefon-röst i 3-takt.

Vitryssland: 2. Propaganda-Rocker. Kan inte hjälpa det, sunkig politik, och jag får Djingis-Khan-vibbar.

Lettland: 0. Meningslös rap. Meningslös melodi. Meningslös ängel. Och nåt låter falskt, det kan vara nån i kören.

Danmark: 4. Arena-rock. Sing-for-me-plagiat.

Irland: 5. Tvillingar som kunnat vara Dannys och Lady Gagas kärleksbarn. Verkar välproducerat, kompetent och hookigt. Kommer dansa järnet till detta när helst det spelas. Och de lär ta massor av röster av Saade. Och de ser ut att vara stylade som statister ur Eclipse och Gossip Girl, vilket faktiskt känns mer 2011 än tvångströja, bikerjacka och en handske. Men i rullstol?

The big five:

Frankrike: 4-. Korsikansk tenor, med yvigt hår. Maffigt… men liksom klyschigt… får inte riktigt grepp om melodin.

Italien: 4-. Bluesig pianist. Gilla Jazz. Diggar. Vackert fult. Men på nåt sätt på fel plats.

Storbrittannien: 3+. Pojkband är lite för strömlinjeformat för min smak, men det måste ju gå ganska bra…. väl?

Tyskland: 4. Inte en schlager, inte en melodi. Och hennes välförtjänta seger från förra året drunknar i navelskåderi. Kanske får en massa anti-röster. Å andra sidan ganska nu, känns lite experimentellt. Svårbedömt, lite 0 eller 5.

Spanien: 2. Lite glad melodi, provocerande latinopop.

8 maj, 2011. Uncategorized.

2 kommentarer

  1. Fia replied:

    Jag har kollat på SVTs program med Björkman och hela gänget. Dock memorerade jag aldirg landet till låten som var bra. Det enda jag kom ihåg var att han som skulle sjungit låten dog. Hmmmm..den kanske inte var så bra då. Får lyssna ordentligt på lördag.

  2. Drama Online replied:

    Island!!
    ja, den gillade jag med!

Kommentera

Trackback URI

