”Popular” vs ”Om sanningen ska fram”

Måste redas ut; Någon borde göra något. Eric on Eric.

”Popular”-texten får mig att få upp lite, lite kräks i munnen. ”Om sanningen ska fram” är bedårande fastän den är precis lika cynisk om inte mer. Den vill jag bara gråta och kramas och dansa av. VARFÖR? HUR?

Men det finns ett mörker i båda som handlar om vem man gör sig till för att få ligga. Vilket på sätt och vis är kittlande och uppfriskande. ”Var dig själv” är trött gnetigt och dömmande vid detta laget, man kan väl få fejka, imitera, leka, inspireras och utvecklas också. Som komplement. Jag tillåter det. De som verkar äkta är i all sannolikhet bara bättre på att fejka för att de hållit på längre. Fake it till you make it.

Några skillnader:

  • Amarillo frågar. Saade tjatar. (Popular-tjejen har liksom redan sagt att det är impossible.)
  • Vemodet. Amarillo kanske också EVENTUELLT överväger att ändra på allt han är, men det är inte lätt, oproblematiskt och american dream av alltihop.
  • I Amarillos låt handlar det mest om hur han behandlar henne. Inte om att hon ska övertalas att ha sex genom vad ANDRA människor tycker om honom.

 

Vill du ligga med mig:

Om jag lyssnar när du pratar,
inte talar om mig själv.
Om jag säger du är vacker,
men att det spelar ingen roll.
För skönhet finns inom oss,
om jag ljuger om sånt där.
Om jag säger det går bra nu,
men inte talar om mitt jobb.

Om jag ger dig mina tårar,
men är stark när du är svag.
Spelar sweet home Alabama,
på en läger elds gitarr.
Om jag är säker på mig själv,
men aldrig är för självgod.
Om jag är en alfahanne i sängen,
men aldrig bråkar.

Vill du ligga med mig då om sanningen ska fram.
Vill du ligga med mig då, vill du ligga med mig.
Vill du ligga med mig då, om sanningen ska fram.

Popular:

Stop, don’t say that it’s impossible
‘Cause I know it’s possible
Though I know you never look my way
I can say, you will one day
I can say, you will one day

I will be popular, I will be popular
I’m gonna get there, popular
My body wants you girl, my body wants you girl
I’ll get you when I’m popular

12 maj, 2011. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

