Förtrollande troll

Jag har alltid uppfattat troll som… nåt osant. Nåt som utger sig för att vara nåt annat än de är. Antingen i faktiska omständigheter, eller i åsikter. Som i ”Troll är inte på riktigt”. (Även om begreppet kommer av engelska trolling som i tråla, nät-fiske)

Jag följde nån lyxbröllopstråd på bröllopstorget som var underhållande och dramatisk, och nästan säkert alldeles osann. Det var stor-trollning. Och i det lilla kan det mycket väl vara den som säger det oväntade, vad man liksom inte ”får” i en debatt, om det ger en osann bild.

Men troll är inte samma som alla de som är hatare, envisa, puckade, har fel eller de som mästrar eller debatterar fult så som jag använder ordet.  Och jag tycker egentligen att det är en roligare definition än bara anonym nät-provokatör. Till och med om den är fel.

De kan ju vara både och, förstås. Som i ”jag är ett levande exempel på att du har fel, din naiva PK-tyckare, för jag anklagade en kille falskt för våldtäkt”. Fast just det där var påhittat. (Av mig; också). Men ni fattar.

Och de vet att de trollar, att de antingen friserar sanningen för att få fram sin poäng, eller driver med folk, liksom en fiskebåt vet var den har sin trål.

Jag fattar inte riktigt att de vågar. Jag skulle vara livrädd att bli dömd för den jag väljer att vara när jag inte begränsas av såna futiliteter som verklighet. Att ta sitt tankefrö till världen. Det var det där med att lögnen är sannare än sanningen, för den ger utlopp för de innersta drömmarna. Det finns en pretto popvisa i det där, nånstans. Vänta bara tills min alternativa personlighet får fatt i den tanken. Och en gitarr.

Haha, Lisa Magnusson och Cissi Wallin radiopratar om Mamma-troll, SD-troll, konspirationstroll, lulz-troll, Det-medvetna-missförståndet-trollet. I know all of them!

Aftonbladets kommentarfält är trollens födelseplats.

Radio ett

Lisa Magnusson

13 maj, 2011. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

