Klädd för sin ålder

Ny undersökning: ”50-åringar ska inte ha bikini” | Wendela | Aftonbladet.

Åh, vad jag blir sugen på kortkort, läderbyxor och piercing och tubtopp av det här. Jag fattar ju att det här är ett tecken på förväntningar som man kan välja att strunta i. Men. Omedelbart obstinat.

Nu har jag iofs aldrig tyckt om att klä mig i tubtopp, men jag kan kanske byta den mot korsett eller nåt annat axelbandslöst men stöttande.

Ja, jo det låter lite som den slags hot mama som min själs älskade verkar föredra.

Omotiverad länkning till två sexiga starka bloggtjejer:

Lady Dahmer

Johanna Sjödin

Slänger in en länk som förklarar på flytande ”dude” varför sexfixerade killar borde vara feminister, också.

En ”Slutwalk” är en manifestation för att gå trygg även i slampiga kläder. (”Society teaches ”don’t get raped” rather than ”Dont rape”.”) 4 juni, för den som vill delta.

Jag vet inte, jag känner avsmak inför att demonstrera så, och vet inte om det är för att jag av samhället, grupptrycket, litteratur och film drillats in i hora/madonna konceptet som en duktig flicka, eller för att ALLA begränsningar är begränsande.

Det finns feministiska skäl att klä sig sexigt och att inte göra det, det finns tryck både att vara sexig och att inte vara det, men just den biten vill jag inte manifestera, jag vill bara klä mig så när jag känner det.

In other news så skrev Ann Charlotte Ahlstadt en riktig dräpa om unga företagsamma tjejer i Aftonbladet. Jag ser visserligen en vettig poäng i att påpeka att self-made-woman-drömmen och dess F-skattesedel har vissa nackdelar, också. Men de bli ju inte mindre driftiga av att deras content är klädindustrins ekorrhjul. Och jag tycker ändå hon är hård när hon kritiserar BlondinBellas val av förälder och kallar generationen blåst.  Hennes svar att deras generation är vana att twittra istället för torgmöten var kanske ingen höjdare men jag tycker liksom inte hon har nån skyldighet att driva Ahlstadts agenda.

Nej, nu har fåglarna vaknat så jag borde somna!

Uppdatering:

Ett bra inlägg

Unni Drougge som är mer nyanserad, men ändå kritisk

Oh ,Oh, Oh, Läs! Läs! Ann Heberlein Jag håller med!

22 maj, 2011. feminism, Uncategorized.

5 kommentarer

  1. Fett lätt replied:

    Jag förstår inte varför Alstadt ser företagsamhet som ett tecken på svaghet. Jag är villig att utnämna henne till frontfigur för den bittra generationen.
    http://fettlatt.blogspot.com/2011/05/den-bittra-generationen.html

  2. Drama Online replied:

    Hej! Tack, jag uppskattade att få läsa ditt inlägg.

  3. Alex replied:

    Därför bör ungdomen inte lyssna på Isabella Löwengrip
    http://stockholm.suf.cc/darfor-bor-ungdomen-inte-lyssna-pa-isabella-lowengrip/

    ”Isabella Löwengrip skrev igår på SVT Debatt en replik på Ann Charlott Altstadts artikel i Aftonbladet ”Den blåsta generationen”. Altstadt gör i sin artikel Löwengrip till representant för vår tids ungdomsgeneration, som hon kategoriskt avfärdar som lurad och korkad. Men Löwengrip är inte dummare än att hon förstår att utnyttja detta representantskap för sina egna politiska syften.

    Men Isabella Löwengrip företräder inte 90-talister eller unga tjejer. Däremot företräder hon en bestämd samhällsklass och en särskild ontologi dvs. en föreställning om hur världen är beskaffad. Vi ska förklara allt i hop, låt oss börja med samhällsklass.”

  4. Drama Online replied:

    Tack, hinner inte läsa hela, men jag är glad att jag fick se den. Och ja precis, hon ingår i fler grupper än sitt kön och sin ålder och det är inte riktigt de två som är tongivande.

  5. Fett lätt replied:

    Ann Charott Alstadt var ju inte ensam om att vilja basha modebloggare. Jag tycker iofs inte att Drougge var särskilt nyanserad i sin kritik…
    http://fettlatt.blogspot.com/2011/05/fortsatta-attacker-pa-den-blasta.html

Kommentera

Trackback URI

