Yrkesval och föräldraval 2

Jobbet avgör om du skaffar barn – DN.SE.

Ännu fler mystiska undersökningar.

Att döma av min bekantskapskrets (mestadels pluggskallar) så är jobbet avgörande för om man vågar skaffa barn. Det vill säga att man har ett.
En trygg anställningsform ska det helst vara också. (Vi är så bortskämda!)

Sen ska man ju ha hittat nån att få dem med också… kanske ont om såna i gruvan.

Men det kanske finns bättre skäl:

  • Att ha nån som kan hämta saker.
  • Lyxa till det med föräldrapenning och barnbidrag
  • För en valid ursäkt att fylla extrarummet med lego
24 maj, 2011. Uncategorized.

3 kommentarer

  1. Sara replied:

    ”Enligt studien kan det bero på att lärare och läkare har tryggare anställningsformer och större intresse för människor än vad personer inom industrin har.”

    Sånt här är kul!
    Jag är ju en av dem som väntade tills jag hade fast jobb, om än inom detaljhandeln. Det roliga är att mina barn har inspirerat mig att bli lärare, så det är de som har gett mig ”intresset för människor”.

    Det kan ju också vara så att många inom detaljhandeln (som också nämns i artikeln) är yngre, för det är ofta första eller andra jobbet man får i sitt liv, eller extrajobb medan man pluggar, innan man går vidare till andra utmaningar, som läkare eller lärare…

    • Drama Online replied:

      Men… intresse för människor…. är det verkligen synonymt med intresse för barn? Nåt känns vinklat här…

      • Sara replied:

        Lärare, absolut. Läkare, inte nödvändigtvis…

Kommentera

Trackback URI

