Om drottningens ringfinger

Silvia visade upp ringen | Nyheter | Aftonbladet.

Jag har varit så upptagen med att argumentera FÖR och EMOT gällande lagstiftning att jag inte hunnit ta itu med skvallret om drottningens ringfinger.

Jag hörde på radion att att frånvaron av ring på drottningens ringfinger under kungabesöket i Nykvarn skulle vara ett symboliskt långfinger, oklart mot vem. Och att hon brukar kommunicera symboliskt.

Och hovet förklarar att det handlar om att hon klämt sig. Och tog en ring från andra handen. Och den var större.

Ska vi nu hålla på och välja statschef utifrån vem deras pappa/mamma var, då får vi väl gilla läget då. Det finnas andra metoder om vi faktiskt vill ha nån som är lämplig för jobbet.

  • Presidentval.
  • Headhunters.
  • Direkta kungaval känns mustigt och det finns väl till och med historiska belägg för om jag inte missminner mig.

Men nej. Vi vill ha folk av blodet oavsett om de är lämpliga.

Över huvud taget blir jag illa berörd av spekulerandet kring denna främmande kvinnas ringfinger. Om hon glömt den, tappat bort den, klämt sig… Mitt ringfinger skulle aldrig tåla samma granskning, jag använder en, ingen eller flera av förlovningsring, vigselring och en hem-smidd silverring med en symbol för min man.

Att kommunicera i hemliga symboler, vem gör sånt? Det låter som ett knep för förtryckta.

Om hon vill be kungen fara och flyga, så hoppas jag hon gör det. Jag är övertygad om att hon kan hitta en tillvaro ändå.

Men man måste faktiskt inte göra slut heller. Man får hålla ihop, ändå.  Om man vill. Hennes beslut.

Om hon vill be media fara och flyga så var det en underligt vald symbol.

27 maj, 2011. Uncategorized.

2 kommentarer

  1. Paradigm replied:

    Det kanske är en gangster-gest som syftar på kungens kontaktnät: jävlas ni med mig så jävlas ni med min man -och ni vet vem ni jävlas med då.

  2. Drama Online replied:

    😀

Kommentera

Trackback URI

