Adoptera istället för att abortera

Vill ha adoption i stället för abort – DN.SE.

Jag har inget alls emot adoption som alternativ. Kör på.

När jag gick på högstadiet trodde jag det skulle ha kunnat vara ett alternativ för mig om jag skulle ha hamnat i den situationen.
Nu, efter två graviditeter, två förlossningar, en komplikation och två barn tror jag inte längre jag skulle välja så.

Jag har en bekant som både är adopterad och själv har valt att adoptera bort ett barn. Ett barn som sen som vuxen valde att  återknyta kontakten, och vad jag förstår var det i deras fall en ren solskenshistoria.

Visst kan det uppstå en del övergivenhetskänslor, som måste hanteras, samhället måste, som alltid, ställa upp; likväl som de nya föräldrarna; men sånt är livet, alla har sitt kors att bära.

MEN en nollvision angående abort; det är rent farligt!

Snarare vill jag ha en hundra- vision; att varje gravid kvinna får det stöd hon behöver för att fatta rätt beslut, oavsett om det är adoption, abort eller föräldraskap. Oavsett om det är årets första eller miljonte abort. Oavsett hennes ålder, civilstatus, eller annan status.

  • Bra, säker preventivmedelsinformation
  • Bra säkra graviditetstest
  • Tillgång till bra säkra p-medel.
  • Bra, medicinskt och psykologiskt kunnig rådgivning inför abort/adoption/föräldraskap.
  • Säkra, snabba aborter till de som väljer det, och möjlighet till stöd efteråt.
  • Trygg säker förlossningsvård  för mammorna.
  • Proffessionella ansvarsfulla adoptionsbyråer för de som väljer det.

Och det är väl så vi har det. Eller? *Sträng blick*

30 maj, 2011. Uncategorized.

One Comment

  1. Sara replied:

    Det är väl strålande om vi får inhemska adoptionscenter som alternativ. Hoppas att det hjälper både de som inte vill välja abort och de som kan få ett eller flera barn att ta hand om när de inte kan på andra vis. Det måste ju ändå kännas tryggast att adoptera/adoptera bort på nära håll. Eller blir man orolig för att den biologiska mamman ska dyka upp vid ens dörr en vacker dag tro? (Hoppas bara att det inte växer fram något slags svart marknad för bebisar, men nu ska vi väl inte måla fan på väggen. Det funkar väl bra i andra länder?)

    Oj då, det här ämnet väckte många tankar…

    Personligen skulle jag (som de flesta andra, gissar jag) ha fruktansvärt svårt att ge bort mitt barn, då skulle jag hellre ställa upp som surrogatmamma, men jag kan ju bara tala för mig själv. 😉

    Fler alternativ åt folket!

Kommentera

Trackback URI

