Det privata är INTE politik (SvD) (?)

Därför bör inte KD delta i Pride | Ledarsidan | SvD: ROLAND POIRIER MARTINSSON

(Jag om samma ämne här.)

Jag kan tänka mig den ståndpunkten. Finemang.

Det låter ju fint, det. Skribenten stöder politiker som struntar vackert i människors sexualitet, det låter som den ultimata fördomsfriheten.

Det är bara det att då får man ju driva det hela vägen också.

Det handlar alltjämt inte bara om vem man tänder på och vad man gör med denna någon bakom stängda dörrar.

Det handlar om konsekvenserna av vem man tänder på och vad man gör med denna någon bakom stängda dörrar.

I dagens samhälle är det äktenskap, om barn, om venerisk smittospridning, om våldsamheter och diskriminering på sexuell grund, om arv,  om sexövergrepp, om jämställdhet och tusen och en andra saker som är konsekvenser av vem man tänder på och vad man gör med denna någon bakom stängda dörrar.

Är allt detta också privat och inte politiskt?

Är skribenten redo för den gränsdragningen? En fullskaligt individuell lagstiftning, utan hänsyn till sexuella allianser, inte ens de av traditionen hävdvunna?

Jag skulle inte tro det. Om man inte enbart skyddar majoritetens intressen, på minoritetens bekostnad, förstås. Det är ju en möjlighet.

Nä, när man talar om HBTQ-frågor som bara sex, blir jag lika provocerad som när man bortförklarar bristen på flerbottnade tjejer i fantasy-litteratur med att ”LOTR inte handlar om kärlek” (Sorry, Östberg, du är en kär vän, men där strök du mig mothårs en gång för ett knappt decenniumn sen). Det är att reducera människor till sina genitalier.

Sen kan man undra vad som, förutom sexualiteten, bör räknas som alltför privat för för samhället att rota i (= ta ansvar för).

Hälsofrågor till exempel, sånt är ju pinsamt i största allmänhet, där kan vi spara miljarder, och arbetslöshet, det är fullständigt dunder-pinsamt för att inte tala om pojkar som halkar efter i betygen i skolan och Quinnor som halkar efter i lönen. Sånt där måste väl i största allmänhet räknas som individuellt och personligt, tänker jag.

Det blir ju befriande lite kvar. Inte mycket mer än att gå penningens ärenden.
Så mycket fräschare än att rådda i faktiska människor som läskiga vänstern vill.

Tomte.

7 juni, 2011. Uncategorized.

5 kommentarer

  1. Gazumba replied:

    Det kanske är KD, som inte kan reda ut sin egen ambivalens. Religion och sex ställs mot varandra och ur det sekulära ställer sig folk och debatterar som lösningen vore att klassa all religion som hälsoproblem. Det är lite klassisk Stalin-vibb över mycket religion. Men sekulära muslimer och kristna måste kanske ha rätt att vara ”troende” oxå. Så kan hbt-folket få förpassa alla övriga till garderoben. Eller söker hbt-folket efter sin plats i den religiösa ordningen och kan inte vika undan.
    Vet ej, hjärnan exploderar.

    • Drama Online replied:

      Men så krångligt är det väl inte? Alla individer har en hel drös med tillhörigheter, varav sexualitet är en och religion är en annan. Och så himla svårt ska det väl inte vara att – som samhälle – se förbi såna där metadata. Du vet samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter-grejen. Igen.

  2. Sara replied:

    Jag hoppade till lite när skribenten reducerar Pride till ”ett vänsterspektakel”. Jag är inte så insatt, så jag borde egentligen inte kommentera det, men jag trodde att Pride handlade om att vara stolt över sig själv och ta sin rättmätiga plats i samhället, med alla rättigheter och skyldigheter det innebär. Men vad vet jag, jag har tyvärr aldrig varit där. Lite rädd för att jag lever en för tydlig hetero-norm och därmed blir sällskapets freak… 😉

  3. Alex replied:

    Tja, det finns väl undantag inom fantasylitteraturen, eller vad säger du om Mara i Imperiets dotter-serien? Hon har ganska många bottnar.

    • Drama Online replied:

      Jo, jag gillar den serien. Och sen dess har jag hittat fler, jag gillar ”Paksenarrion” orimligt mycket, så det är möjligt att frågan jag ställde då var ställd på felaktiga premisser; MEN, det som provocerade mig var svaret. Att det förutsattes att kärlek var enda skälet att skriva om tjejer… Tjejer = kärlek. Enbart. Platt.

Kommentera

Trackback URI

