Måndag morgon, och misantropen fann Gud.

09:27 Misantrop:
Jag har börjat tro på gud. För han/hon hatar mig.

09:55 Drama:
Men, vännen…. vad har hänt?

09:56 Misantrop:
Tog över en timme att ta sig hit med bil

09:57 Drama:
Det är alltså en allsmäktig men inte enbart god Gud du tror på numera?

09:57 Misantrop:
Jepp

09:58 Drama:
Det finns ju alternativet att Gud är god, men inte allsmäktig också. Du tror inte på djävulen?

10:00Misantrop:
Nej. I oldschool testamentet var det en hård typ. Varför skulle det ändrats bara för att det kommit en drös med profeter som påstår annat? Hittills har jag inte sett ett enda bevis för att gud är god.

10:01 Drama:
Så kan man ju se det.

10:01 Misantrop:
Snarare är det väl profeterna som varit onda, som försöker få oss att tro annat =)

10:01 Drama:
Jag har alltid sett ”Gud” som en kulturell konstruktion som symboliserar gott i sin renaste form.

10:02 Misantrop:
Då skulle han väl inte köra ut så förbannat mycket lastbilar samtidigt?

10:02 Drama:
Det är inte han, enligt mig.

10:03 Misantrop:
För att vara allsmäktig är han inte mycket att hurra över då.

10:04 Drama:
Nej, sociala konstruktioner är sällan allsmäktiga. Mäktig, kanske, men inte allsmäktig.

10:06 Misantrop:
Men iallafall blev jag sen på grund av sånt jag inte kunde råda över…

10:07 Drama:
Jo, men vännen, det betyder bara att DU inte är allsmäktig. Du har en bit kvar.

10:08 Misantrop:
morr…

10:10 Drama:
Inte visste jag att du var så benägen till TRO så att du drar slutsatsen att det måste finnas allsmäktiga väsen av att det existerar trafikstockningar. Jag undrar mest över vilka synder du begått som du anser detta allsmäktiga väsen behöva straffa dig för…. ?

10:11 Misantrop:
Nej men när det är så uppenbart blir man fundersam… Så du menar att han inte kan vara elak utan att bli provocerad först?

10:21 Drama:
Jag är övertygad om att ”Gud” i de flesta fall är en internalisering av vårt moralsystem och att du inte skulle uppleva dig som hatad av ”Gud” (som brukar definieras som god) om du inte ansåg att du förtjänade det. Det är ju en grundläggande doktrin inom kristendomen att ”Gud älskar alla”

10:22 Misantrop:
Men jag tror inte på kristendomen… alls…

10:22 Drama:
Men du använder deras begrepp. Gud.

10:24 Misantrop:
Njaa… ett begrepp för övermänskligt väsen snarare…

10:27 Drama:
Okej. Så du Gardells tv-serie ”Åh, Herre Gud!”?

10:28 Misantrop:
Nope. Gick den nyss?

10:29 Drama:
Ett tag sen. Han tog upp lite om varför detta om varför det blir underligt detta med en enda gud.

10:29 Misantrop:
Låter som något jag måste [censurerat] hem.

10:29 Drama:
Historiskt är uppfattingen om hur Gud är ett konglomerat av en hel massa olika kulturers gudar. Dels en ursprunglig kärleksfull, omhändertagande far… Och sen en dömande, straffande krigsgud. (Det skulle vara herde, inte far)

10:32 Misantrop:
Så det kan vara en högst mänsklig sak alltså…

10:33 Drama:
Kan vara. Så, är du God eller Ond?

10:33 Misantrop:
Japp

10 juni, 2011. Gud, Konsult-tomten, Lista, livet, mening, Uncategorized.

5 kommentarer

  1. Paradigm replied:

    En annan konstig grej är folk som tror på godhet men inte ondska. Ondska är bara ett uttryck för uppväxt och omständigheter, medan godhet, tycks de mena, är något i sig. Det är väl en definitionsfråga, men det finns exempel på människor som av allt att döma haft utmärkta uppväxtförhållanden men ändå börjat stjäla, slåss och döda traktens husdjur i en mycket ung ålder. Jag skulle kalla det ondska.

    • Sara replied:

      Eller egoism och brist på empati.

      Både godhet och ondska är så vida begrepp som omfattar så mycket att inget av dem egentligen betyder något alls. Jag tror inte att någon människa är ”ond” eller ”god”. Jag tror på alla andra egenskaper: empatisk, generös, sniken, grinig, makthungrig, artig…

    • Drama Online replied:

      Paradigm! Hej på dig! Har vi inte nosat på det här ämnet förr känns det som?

      Jag tänker nog att om gott finns, så finns ont… men beroende på hur man definierar det så finns de helt, delvis eller inte alls.

      Inte som krafter som styr oss kanske… men egenskaper som är till gagn eller skada för andra… eller både och.

      Ville egentligen komma in på ”fria viljan”-konceptet i ovanstående konversation… men vi behövde ju jobba också… tyvärr…🙂

  2. Paradigm replied:

    Ja, jag upprepar mig. Får skylla på värmen. Fri vilja är ett problem som ingen har något bra svar på. Rent logiskt bör determinismen vara rätt självklar eftersom vi annars har olika tänkbara utfall från samma premisser. Och utan fri vilja blir ont och gott meningslösa begrepp.

    Jag antar att determinismen är det enda möjliga, men att vi kommit att låtsas att det finns fri vilja därför att det blir svårt att leva utan moral. Om mördaren inte hade något val, ska vi sätta honom i fängelse? Frågan antyder naturligtvis att vi har ett val och så vidare…

Kommentera

Trackback URI

