Förebilder

Det är möjligt att det det alltid blir obegripligt att argblogga men VEM bestämde att det är just kvinnliga läsare som ska ha ”förebilder”?
Män skulle väl aldrig få för sig att analysera sina skrifter utifrån om det är lämpliga karaktärer att utsätta sina manliga läsare för, det är det bara kvinnliga författare som förväntas göra. Vet ni vilka som behöver förebilder? Barn. Vet ni vad mer? kvinnor är inte barn.

Och om man nödvändigtvis ska ha några litterära ”förebilder”, varför ska man nödvändigtvis i så fall bara få välja på hälften?

Jag tänker skrota hela jobbiga konceptet, det är klart att folk tar efter varann men man är ju inte nån slags fjärrstyrd robot bara för det, människor är kritiska, mer och  mer kritiska, källkritik om nåt är vad jag lärde mig i den allom-kritiserade flumskolan med dess plågsamma ständiga grupparbeten där vissa lärde sig åka snålskuts och vissa lärde sig hålla dem om ryggen, och min sexåring har inte ett okritiskt ben i kroppen.

Jag vill läsa BÅDE hjältinnor och antihjältinnor, och ja, faktiskt hjältar och anti-hjältar också.

Skriv, skriv, skriv, och strunta i alla censur-poliser.

P.S. Jag minns inte längre vad jag ruttnade på. Men inlägget är väl inte så dåligt för det?

13 juni, 2011. Uncategorized.

3 kommentarer

  1. Hedas replied:

    Inlägget är bra! Jag instämmer till fullo.

  2. Karin replied:

    Låter som det handlar om Kissie och att hon är en sån dålig ”förebild”. Jag läser hennes blogg ibland. Inte f-n är hon min förebild. Hon är min motbild 🙂 Jag hoppas och tror att många av hennes läsare också ser henne som det jag ser henne som, underhållning.

    • Drama Online replied:

      Jag troooooor att det här gällde fiktiva historier, kanske romaner. Men Kissie är ett riktigt vettigt exempel; det är faktiskt ännu mer relevant än litteratur; varför ska bara lyckade, föredömliga människor ha rätt att publicera sig? Hon skriver en ytlig karaktär, än sen då?

      Skulle man kritisera en manlig bloggare för att lura killar att göra felaktiga val? Alex Schulman, är han farlig för unga killar? Jag tänker; förmodligen inte.

Kommentera

Trackback URI

