Skillnad på kunskap och kunskap

Jo, den här spännande idén från Svenskt Näringsliv att ge olika studenter olika mycket studiemedel…

DN SVD AB

Jag trodde lite naivt att studiemedel handlade om att täcka deras levnadsomkostnader tills de var klara. Och deras levnadsomkostnader borde ju vara lika samma. Studentrum för teknologer kostar samma som för filosofistudenter. Kåröl kostar lika. Biljetter hem till mor och far beror väl lite mer på hemort än på studieinriktning.

Men man kanske inte borde tänka som jag gör, att vi investerar i kunskap lite förutsättningslöst. Man ska väl tänka på produktivitet minsann. Lönsamhet. Vilken funktion bikupan behöver.

Att komplettera sin utbildning med kurser från ett annat fält, vilket allvarligt påverkar ens synsätt och förmåga att applicera ens kunskaper, skulle det fungera eller kickar det in nån slags sekundär samhällsprioriteringslista, då? Och om det visar sig att samhället plötsligt får användning för en massa fler förskollärare, får de framsynta tillbaka cash då, och om vi får drösvis med arbetslösa civingar, borde vi i så fall inte kräva tillbaka cashen de fått?

För vad världen verkligen behöver är fattigare kulturarbetare och mer teknologer och handelsnissar med dyra vanor och slipsen i pannan.

Och rätta mig om jag har fel men grundidén går alltså ut på att strypa pengarna tidigare till de som har låg livsinkomst och öka pengarna till de som får hög livsinkomst. Jomenvisst. Fattigare fattiga, det är ju alltid en bra idé.

Jag orkar inte ens reda ut var eller när jag är ironisk i detta. Jag blir bara sorgsen. Ekonomiskt klassamhälle på kåren. Då mår jag istället lite illa.

30 juni, 2011. Uncategorized.

2 kommentarer

  1. Sara replied:

    Man kan ju tänka sig att få mer pengar om man har extra kostnader för material el dyl, men gissa vad: så är det redan!

    Hur kan det komma sig att lobotomerade idioter får komma till tals i svenskt näringsliv och i rikspressen?

  2. Drama Online replied:

    Jag tror det är så enkelt som att killarna på svensk näringsliv skulle ha behövt komplettera handelshögskolan med lite filosofi.

Kommentera

Trackback URI

