Porslin

Äntligen är den verklighet – Bugattis porslinsbil – DN.SE.

Det är nog första gången jag länkar till en bilnyhet.

Men jag vill veta. Varför porslin?
Är det lätt, starkt, okrossbart?
Går det att forma på sätt som andra material inte klarar?
Är det modernt och nytt och rymdigt?

Nähä.

Men biltjejerna var hetare än vanligt. Vita kostymer och höga klackar. Och lite junk in the trunk, som folk säger.

Vilken inflation det gått i begreppet det vita guldet; L’Or Blanc. I min bransch har jag hört det då och då om mjölk. Framför allt fick jag på BVC se en tafflig film om fördelarna med amning som hette så.

Det var lite förvirrande eftersom jag samtidigt läste en action-roman där samma fras konsekvent refererade till kokain.

Här snackar vi porslin. Och porslin som drivkraft för en ekonomi tror jag inte riktigt på. Det räcker inte för mig  att marknadsföringsavdelningen vill påskina att något är värdefullt. (Jfr svarta guldet, oljan.)

Nä, jag skulle inte vilja försöka manövrera en porslinsbil runt en dagisparkering.

Kör försiktigt där ute!

2 juli, 2011. Uncategorized.

2 kommentarer

  1. Alex replied:

    ”Rymdigt” kan det nog vara. I alla fall lär det keramiska materialet i vissa mycket skarpa kockknivar vara det högteknologiska resultatet av rymdprogrammen.

    • Drama Online replied:

      Oh, tack! Trevligt. Finns keramiska material i min platt-tång också. Men de är bättre på att marknadsföra vilka egenskaper de är ute efter än Bugatti.

Kommentera

Trackback URI

