Gotland först med mobil-plånbok

Betala din hamburgare med mobilen – DN.SE.

Finemang. Äntligen. Jag säger ju det. Hela handväskan ska in i mobilen.

Sen behöver man kanske inte gå så långt som min kollega som därefter vill ha mobilen integrerad i kroppen. Han är knäpp.

Lite trist att det ännu inte gäller Android. För det måste ju bli Android vi opererar in i konsulttomten, nåt annat kommer inte på fråga.

Men jag är övertygad om att dessa tjänster går att genomföra på mer än ett sätt.

Härnäst kör vi passerkorten. Tjoff-tjoff.

5 juli, 2011. Konsult-tomten, pryl, Uncategorized.

11 kommentarer

  1. Mats replied:

    Vadå inte android? Payex mobil fungerar i Symbian, Android och Iphone.
    Om du visste hur osäkert kontokortet egentligen är så skulle du skrika efter en säkrare och bättre lösning.

  2. Drama Online replied:

    Ah, jag missförstod artikeln! Vad bra! (Gick vilse nånstans när artikeln pratade NFC-teknik)

    Syftar du på säkrare och bättre än Payex-appen? Eller bara än kontokorten? För i så fall är jag ju en av de som jublar och hjular och gör saltomortaler över att äntligen få in det i luren i stället.

  3. Sara replied:

    Fast vänta nu, HELA handväskan?

    Jag undrar lite över läppglans och tamponger…

  4. Penti Varg replied:

    Nyhet för Sverige betalad med mobilen gjorde man i Robert Mugabes Zimbabwe för 10 år sedan. Vi är inte i framkanten nånstans – SÅ ÄR DET.

  5. Sara replied:

    Jag tyckte det var kul att kunna sms:a pengar till godisautomaten på campus i Falun. Vissa av oss är extra lättroade…

  6. jamesgentry replied:

    Vad har du emot att bygga in mobilen i kroppen? Det låter ju alldeles utomordentligt praktiskt! Någon form av moddullösning helst då, så man lätt kan uppgradera nångång om året när det behövs.

    • Drama Online replied:

      På sätt och vis ingenting… Det finns uppenbara möjligheter till ”enhancements”. Men jag är både nyfiken och försiktigt skeptisk.
      Dels är det en fråga om personlig integritet… kontroll… alla uppkopplade… on the grid…hela tiden. Dels är det en instinktiv känsla baserad på en stökig sårinfektion.

  7. bograhn replied:

    Teknikoptimister finns det gott om.

    • Drama Online replied:

      Tycker du? Jag som letar så noga… Det mest det är gott om ”Sånt där behövde vi aldrig på vår tid, därför måste det vara dåligt”-människor.

Kommentera

Trackback URI

