Teknikföraktet

En smart fåne har lagt sig som en filt över oss | Anders Westgårdh | Kolumnister | Nyheter | Aftonbladet.

Min man spelar mycket.

Han spenderar timmar, ofta varje dag, med vänner han (i vissa fall) aldrig träffat.

De talar om spel, om film. Och när en av dem gick igenom hälsoproblem pratade han om det. Sen glömde de det en stund genom att spränga datorgenererade stridsvagnar.

Det var en som inte loggade på, och det gick ett sus av oro genom klanen, det reddes ut vem som kände honom från början, vad han sagt och vad de kunde göra.

Men talar man om datorspel talas det ofta om att det är osocialt. Isolerande.

Inte ansvarstagande, medkännande, utvecklande, organiserande och allt sånt jag sett att det kan vara.

Och så kommer det en krönika som verkar handla om att smartphones, dvs nätet, hindrar folk från att interagera med främlingar. Eftersom man är upptagen med att interagera med främlingar. *Förbryllad*

Anna Troberg framhöll nyligen anonymiteten på nätet som viktig för HBTQ-ungdomar. Den är viktig för nationalist-trollen också, och deras korståg genom kommentarsfälten, och det är deras rätt, även om det är min förhoppning att de distraheras av något vettigare, men det är jag, det.

Visst kan man isolera sig på nätet också. Mest isolerad på nätet är väl de som över huvud taget inte loggar på, man har liksom ingen plikt att umgås, varken IRL eller på webben.

Det är ju samma samhälle här på nätet som därute utanför nätet, samma människor. På det hela taget är jag hellre medborgare på internet, än konsument IRL.

 

P.S. Mina försök att vara konsument på nätet verkar gå sämre. Jag har INTE tålamod att försöka boka en charterresa; Dåliga DÅLIGA sökmotorer: Jag struntar i var; varmt, vackert, prisvärt, bekvämt och barnvänligt, ska det vara så svårt att hitta?

20 augusti, 2011. anonymitet, frihet, Internet, jämlikhet, Piratpartiet, Samhälle.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

