Välkommen till skolhälsovården

Fått hem papper.

…dåligmammadåligmammadåligmammadåligmamma…

Det står:

  • Vi arbetar i första hand förebyggande och fungerar som barnens egen företagshälsovård.
  • Vi följer ditt barns utveckling under skoltiden och är uppmärksamma på signaler som kan tyda på brister i ditt barns livsstil eller arbetsmiljö.
  • Vi arbetar tillsammans med övrig personal i skolan.
  • Vi erbjuder regelbundna hälsobesök och vaccinationer.
  • Skolhälsovården har tystnadsplikt.
  • Har du frågor kring ditt barns hälsa eller utveckling är du välkommen att kontakta din skolsköterska.

Nämen så rart. Här får vi på omotiverat sätt in det vackraste ord vi känner… fffffffföretag…. Oh. Åh. Företaaaaaahg. Say it bitch…

Sen passar vi på att friskriva oss från något som helst ansvar i fråga om att faktiskt erbjuda nån slags behandling, nej, nej, blott förebyggande.

Men för den sakens skull skola vi icke försaka chansen att komma med pekpinnar, det är nämligen blott brister i livsstil och arbetsmiljö vi håller utkik efter, inte efter medicinska problem. Så de vet.

…dåligmammadåligmammadåligmammadåligmamma…

Och tystnadsplikt och välkommen med frågor, tja, det hade kunnat förtydligas.

 

 

Redan frågeformuläret gav mig vissa svårigheter.

– Sömnsvårigheter? Räknas att då och då lura sina föräldrar och spela Nintendo Wii under täcket?

– Födoämnesallergier? Räknas att lugnt och konsekvent vägra äta allt som inte faller gunstig junker in; speciellt sådant som hans pappa är allergisk mot?

– Äter ditt barn dagligen frukost? (Se ovan).

…dåligmammadåligmammadåligmammadåligmamma…

 

Tack och lov visste jag precis vad jag skulle svara på denna:

”Är ditt barn könsstympad eller planerar du det?”

Så jag kryssade nej.

Men så såg jag att det bara gällde flickor.

Så då försökte jag sudda ut det, fast med bläck blev det mest en rund kladdig fläck.

Så då försökte jag rita en pil upp till nånstans på formuläret där jag definierat pojken såsom varande pojke, men insåg att det inte fanns någon sådan kryssruta (det är säkert pga kulturmarxistisk likhetsfeministisk islamiseringskonspiration!!!) och gjorde en liten sväng och drog ner strecket till den ovanstående frågan:

”Pojkar: Båda testiklarna nere i pungen?”

Perfekt! Inte nog med att jag hittat ordet pojkar på formuläret, dessutom bildade kladdandet en alldeles tydlig teckning av just det som gör honom till pojke.

En y-kromosom.

Nej, en penis. Fast vid närmre undersökning tyckte jag att det såg ut som en omskuren penis. Eller: så som jag föreställer mig att en omskuren penis ser ut (I’m so very oskuldsfull). Vilket skulle kunna få en eventuell läsare av formuläret att tolka det som att vi minsann visst skurit av delar av hans junk, men inte räknar det som stympning på grabbs, så jag försökte kluddra dit en polokrage på det stolta organet.

På något sätt verkade det ändå tvetydigt (möjligtvis beroende på att jag bytt till en röd kulspetspenna).

Jag blev helt enkelt tvungen att rita en överkryssad referensbild.

Jag är teknisk skribent, det är mitt jobb att tydligt kommunicera i text och bild; Jag bryr mig om såna saker!

Jag bild-googlade lite fort för snoppar är svårare än man tror, det krävdes ett antal konstverk i marginalen innan jag fått till den rätta skrynkligheten.

Jag var så pass nöjd att jag övervägde att plocka fram akvarell-färgerna när jag kom att tänka på att de här avbildningarna samtliga såg ut att vara kraftigt överdimensionerade för en sexåring. Alltså, jag menar för alla sexåringar, inte den här i synnerhet.

Så det var bara att vända på pappret och börja om, den här gången utifrån minnet, eftersom jag i detta tidevarv inte vågar googla på barnsnoppar.

Samtidigt vill jag ju inte ge en bild som kan vara den unge mannen till last, man vet ju inte om skolsyrror har sitt alldeles egna wikileaks, det gällde att vara noggrann, men till slut fick jag till något i oskyldig Cecilia Torudd-stil mellan rapporterna om min och pappans oerhörda längdskillnad och den skrytsamma sektionen. Ja, den om inlärning, koncentration, humör och sitta still. Vad då ingen prestation? Klart man ska ha ALLA RÄTT!

…dåligmammadåligmammadåligmammadåligmamma…

– Skrotas! Vakna! Uppstigning! Fråga fröken efter ett nytt formulär. För mamma ritade snoppar på det förra. Ta en macka också. Annars låser jag in Nintendot.

6 september, 2011. Uncategorized.

3 kommentarer

  1. Sara replied:

    ….roligmammaroligmammaroligmamma…

  2. mormor Gittan replied:

    skrattandemormorskrattandemormorskrattandemormor

Kommentera

Trackback URI

