”Feminist-hora” verkligen?

Så en programmerare av dataspel kallade en funktion som ger en kvinnlig karaktär 15% mer skada om hon slås mot en man för ”feministhora”. (Jämfört med en annan kvinna antar jag, eller jämfört med hans skador på henne?)

Kommentarorer tycker det är allt från att formuleringen är rätt för att man bör motverka PK, via ickefråga till kvinnofientligt.

Nu verkar det inte riktigt i ärlighetens namn som nåt som folk riktigt har energi att rasa över. Visst, det är väl  värt att rapportera om, men mest i form av ”Ja. Omdömmeslöst och nedvärderande. Som väntat.”

Som skämt betraktat är det väl rätt lamt, va? Garvar gärna åt mig själv och åt ”min” grupp, men ett blaserat slängande av fula ord ger inte riktigt min hjärna tillräckligt av överraskningsmoment för att trycka på garv-knappen.

(eeeeeh…. jo… Med min grupp menar jag kvinnor, eller feminister i det här sammanhanget, inte… det där andra ordet.)

Det jag funderar på är själva funktionen, oavsett namn. Varför har man en sån? Blir det roligare? Jag menar inte att svaret automatiskt är nej, jag undrar verkligen…

Är det nåt slags handikapp-tänk som man kan slå på, för att jämna ut oddsen?

Eller är det tänkt att den karaktären ska spelas av tjejer som behöver få ut aggressioner mot män?

Vad händer med det feministiska perspektivet med tanke på att det förmodligen är mest män som spelar även kvinnliga karaktärer? Stärker de kanhända sin slagkraftighet genom att våga ”vara” kvinna?

Aftonbladet: Kvinnor måste inte gilla samma saker som män

För övrigt har jag låg blogglust just nu. Bear with me.

9 september, 2011. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

