Text-führer

Jag har problem. Det är nästan ett handikapp.

Med texter till låtar. Vissa textrader kommer jag inte förbi. Det vore smartare, skönare att släppa det och bara digga, kunna se det som nån annans historia och uppskatta det ändå. Men nej.

På nåt sätt lyckas fantastiskt begåvade Robyn alltid låta otroligt osympatisk.

Boy-friend-stealing bitch. Och sånt är ju bara osolidariskt.

Här kommer blonda superstjärnan och har bestämt att han ska göra slut med henne, och försöker verka som en FIN och GOD människa i stöten. Som nåt oundvikligt. Okej, det är ganslka ovanligt att inte leva monogamt, men det är ju i alla fall ett möjligt alternativ.

Samma med Pussycat Dolls ”Dontcha”. Okey. Du är sex on sticks. Är det en anledning att racka ner på dem som inte är det? 

Fast the Baseballs version är mitt motgift (fullständigt ologiskt).

Och ”Ta mig till havet” ryser jag av. Varje gång. Hatar den. Inte bara för att den är seg och tjatig. Den har en textrad: ”att du vågar gå med mig”. Som nåt slags ideal att kvinnor ska gå och vara rädda för män.

Vad sa? Lite realistiskt skildrat socialrealistiskt problematiserade kring könsroller i dagens samhälle?  Troligt. Kung över sommaren och natten. Big man potentiell förövare. Finns en textrad till: ”Galen av längtan är jag”.

Och jag veeeeeeeet att det går att tolka fullständigt oskyldigt. Men. I mitt huvud är den förstörd. För alltid.

Finns det någon bot? Kognitiv beteende-terapi?

27 september, 2011. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

