Slemmet och kräket

Jag är mycket nöjd med den titeln, det tycks mig som titeln på en appart roman i nån slags burlesque men svart, mycket svart ton.

Tyvärr är det ju inte det. Ni får förlåta mig, men jag måste gå tillbaka till ett tidigare ämne, Gunilla, och hennes dotters slem som Jesus avlägsnade meddelst kräkning. Jag intog tidigare en kulturrelativistisk hållning, men ni känner mig, jag attraheras obönhörligt till naturvetenskapliga perspektiv.

Är det ens möjligt? Jag noterar att det slem som orsakar hosta och svårigheter att sjunga företrädesvis borde residera i luftstrupe snarare än matstrupe vilket är kanalen för kräkningar.

Finns det andra faktorer hos kräkningar som kan ”få upp slemmet”? Ökad puls? Konvulsioner? Hur påverkas andningen av att nyss ha kräkts, är det sång-vänligt? Magsyra på stämbanden hur trevligt är det? Hur bra sångröst brukar bulemiker ha?

Nå borde sitta inne med svaret. Medicinsk expertis.

Sångare som GayTenor, peacelovescience, music-needs-no-explanation-it’s-music, nån som vill uttala sig?

5 oktober, 2011. Föräldraskap, nyheter, religion, trams, tro.

One Comment

  1. Sara replied:

    Jag är ju ”bara” hobbysångare, men jag tänker spontant att nervositetskräkningar är något man sjunger till trots, inte något som direkt hjälper. Lite slem i halsen är bättre än en torr hals och definitivt att föredra framför magsyra. Så känner jag!

    (Vill också ta upp mitt standardknep för att rädda en halvdan hals: Ahlgrens bilar. Kanon om man råkat sjunga/skrika sönder sig lite för mycket. Händer oss hobbysångare ibland!) (Fast de kanske inte finns i Hollywood?)

Kommentera

Trackback URI

