Fru Tranströmer

Ser på rapporten från Tranströmers hem i Babel.

All heder åt hans poesi naturligtvis, att det blev han i år känns som en utandning under ett leende. För mig verkar hans dikter mellan en genuin svensk naturnära verklighet och ett drömlikt sagoland.

Men det viktigaste: Hur jag rörs till tårar av fru Tranströmer och hur hon tolkar åt sin man efter hans stroke.

Hennes träffsäkerhet. Hennes ömhet, träffsäkerhet, ödmjukhet och respektfullhet. Och glädje. Kan det vara att det är kärlek som syns?

Inser att jag och min själs älskade inte alls har samma kommunikation. Hur skulle det gå? Det skulle skava och bli stökigt. Men det kanske skulle gå ändå? Av kärleken? Av ömhet, respektfullhet och glädje… så får man jobba på ödmjukhet och träffsäkerhet…

Så jag får väl säga som många andra:

 

Äntligen!

6 oktober, 2011. böcker.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

