Hjärnan växer av nätvänner?

Det här måste ju följas upp. De har alltså kommit på att hos människor med många nätvänner är vissa delar av hjärnan större.

Spontant lutar jag åt att biologin styr beteendet i högre grad än beteendet styr biologin, men det kan man inte vara säker på. Det är väl lite ”människan: den biologiska maskinen” över det resonemanget.

Kanske man blir vad man gör.

Det går lite på tvärs mot allt sånt där som folk säger. Det där att man inte ska uppmuntra prestationer utan bara skrota runt och duga i största allmänhet. Jag är inte där. Jag fixar inte det.

Jag tror visserligen på att visa skrotungarna att vi älskar dem och vill vara med dem alldeles oavsett prestationer. Med familj och vänner.

Men det finns ju delar av livet som handlar om prestation. Också roliga delar. Jag har svårt att se hur man ska kunna hålla utvecklingssamtal på jobbet utan att prata prestation. Man måste väl vara medveten om att så fort man tar in utvärdering av prestation i diskussionen så utövar man makt över varandra. Och det är kanske inte är vad man är ute efter alltid.

19 oktober, 2011. föräldraskap, Internet, Vänner, vetenskap.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

