En av varje, tack!

image

Borde jag sluta köpa sladdrig pocket nu när jag har läsplatta? Okej. Jag önskar mig bara….

När jag tänker efter var den där läsplattan en ganska dålig present😦.

På pappret verkade det ju så bra.

Men jag köper inte alls några e-böcker. Men inga pocketar heller, för jag har ju plattan.

Huh. Så kan det gå.

 

Uppdatering:

Pocketarna:

  • Anders de la Motte: [geim]
  • Åsa Lantz: Vart tog den söta lilla flickan vägen?
  • Jan Wallentin: Strindbergs stjärna
  • George R.R. Martin: Kampen om järntronen
  • Louise Boije af Gennäs: Högre än alla himlar 

20 oktober, 2011. böcker, Internet, Uncategorized.

14 kommentarer

  1. MH replied:

    Varför köper du inga e-böcker?

    Har du kanske ”fel” läsplatta (en svensk)?

    Amazon Kindle är helt underbar, 878 000 böcker för oss som mestadels läser engelskspråkig litteratur. Jag har inte läst en pappersbok de senaste två åren. Amazon sålde sex miljoner Kindle förra året, och ganska många miljoner e-böcker.

    De svenska förlagen har helt missat tåget. Utbudet är patetiskt.

    Hur kunde det bli så här? Sverige brukar ju vara före många länder med att anamma ny teknik, men i det här fallet ligger vi flera år efter.

    • Drama Online replied:

      Svensk? Made in china…
      Det är en Sony. N50. Jag läser mest pdf-filer på den.

      Pocket-boken kostar 70 pengar, har ett glansigt omslag och finns där jag köper mjölk. Och det är ganska ofta de böcker jag hör om i Babel.

      Och e-boken… vad var fördelen? Inte billigare, tillgängligare, bättre böcker, eller en mer lockande köpupplevelse.

      Det är inte direkt upplagt för spontanköp.

      Jag vet inte. Jag är kanske köp-trött över huvud taget.

      Men du har nog rätt.

      • MH replied:

        Hur bekvämt och bra man upplever det med e-böcker beror på hur man använder dem.

        För mig funkar det så här:

        Jag reser mycket, och en e-boksläsare är för mig mer behändig än en pocketbok. Dessutom användar jag en hel del referenslitteratur i jobbet, som skulle vara fullständigt ohanterlig att släpa med sig i pappersform.

        Böckerna köper jag i Amazons Kindle store, ibland som spontanköp direkt i plattan, som har kostnadsfri 3G-anslutning, och ibland från webbläsaren i min bärbara dator. De böcker jag läser finns inte på svenska (lite mer udda science fiction som Neal Stephenson), och jag får de flesta av mina boktips från amerikanska podcasts.

        Om man vill läsa svenskt är det lite värre. Jag tycker det är konstigt att inte någon av de svenska bokhandlarna för länge sedan lanserat ett tjänst som motsvarar Kindle. Så här ser receptet ut:

        1. Se till att en ALLA nya böcker ges ut som e-böcker.

        2. Gå igenom katalogen av böcker och börja konvertera de som säljer bäst till e-böcker.

        3. Upphandla en läsplatta med inbyggd 3G-anslutning.

        4. Bygg en bra butik på webben som är integrerad med e-bokläsaren, så att böcker kan levereras direkt till läsaren utan att denna behöver anslutas till datorn.

        5. Ta fram en butik som finns inbyggd i läsaren, så att man kan handla utan dator.

        6. När ovanstående finns på plats, och utbudet har nått en kritisk massa, LANSERA med en stor reklambudget.

        7. Bygg succesivt ut utbudet med äldre litteratur.

  2. Drama Online replied:

    Gillar’t.
    Gör det, förresten, du har ju projektplanen där!🙂

    Jag har egentligen inget emot att föra över filerna.
    Jag har lite problem med att lägga upp mig som användare med kontokortsuppgifter, men det skulle jag nog också komma över.

    Kanske det handlar om stress? Lättja? Tid?

    Eller nej; Kunde jag förvänta mig att eboken är lika billig eller billigare , så skulle jag definitivt ta mig tiden.

    Jag är ju på nätet bra mycket oftare än i matvarubutiken.

    Men min villighet att ge mig ut och leta efter något att köpa beror ganska mycket på hur jag bedömmer sannolikheten att hitta det jag söker till en prisvärd kostnad.

    E-böckerna är inte där.

    • Paradigm replied:

      ”Eller nej; Kunde jag förvänta mig att eboken är lika billig eller billigare , så skulle jag definitivt ta mig tiden.”

      Det finns massor av eböcker som är gratis. Och förr eller senare kommer man att hitta eböcker på biblioteken som i USA och då blir det väldigt billigt och bekvämt. Bekvämt är det förresten redan nu – du kan ju ta med ett helt litet bibliotek vart du än befinner dig. Dessutom krävs inga transporter eller skogsavverkning så det blir garanterat en vinst för miljön.

      Jag kommer definitivt att skaffa en Kindle snart, men läser man mycket svenskt så blir det nog ingen bra affär än på ett tag. Förlagen är väl rädda för att författarna ska publicera sig själva i det nya formatet. Vilket nog är en befogad rädsla.

      • Drama Online replied:

        Jag har redan ett helt bibliotek i den. Mestadels engelska klassiker. Det jag reflekterar över är att jag slutat köpa böcker. Lägga pengar. Eftersom samma bok i allmänhet är dyrare som ebok. Språket är mig egalt, jag vill köpa de jag hör och läser om.

      • MH replied:

        Biblioteken lånar redan ut e-böcker, se:

        http://www.elib.se/bibliotek/

      • Drama Online replied:

        Det kommer jag att kolla in. Tack.

      • Drama Online replied:

        *Mutter, Mutter* Hittade flera jag ville läsa men kunde inte låna pga att jag inte har läsarprogrammet installerad på datorn, kan inte installera den där pga Ubuntu. Dock finns den förinstallerad på läsplattan men den kan jag inte ladda ner med. Fånigt!

  3. Paradigm replied:

    MH: Nice, även om utbudet är rätt begränsat – fick ingen träff för Stephen King på Stockholms Stadsbibliotek. Men det kommer väl.

  4. Margareta Svensson replied:

    e-böcker är fantastiskt för oss som vill läsa böcker på svenska och inte bor i Sverige och vet alltför väl att portot för att skicka böcker är nåt för jävligt.
    Som sagt alla böcker borde ha en e-bok version.

    • Drama Online replied:

      Vad roligt! Älskar när teknologi löser människors problem! Ja, Alla böcker borde finnas som ebok.

  5. Mia* replied:

    En sak jag reflekterar över i kommentarerna här ovanför är att man verkar tänka att man ”måste” ha en dedikerad läsplatta för att läsa e-böcker. Det håller jag inte riktigt med om – jag läser (vissa böcker) på Kindle i mjuk version, d.v.s (gratis) programvara som jag installerat i telefonen, på iPad:en och i datorn. Och sålunda kan jag läsa mina böcker på vilken som helst av de tre enheterna, när som helst. Det, tycker jag, är en bra sak med Amazon/Kindle – inte för att jag provat något annat fabrikat iofs så det kan ju finnas sådan flexibilitet även hos andra leverantörer. Fast vill man nu ha hårdvaran (som säkert ger en bättre läsupplevelse) går det säkert också bra. Själv har jag främst fastnat för att lyssna på böcker (där kan vi tala om dyrt!), för det kan man göra både medan man går och när man behöver vila ögonen.🙂

    • MH replied:

      Kindle är suveränt bra på det sättet. Jag läser huvudakligen på min Kindle läsplatta, men den släpar jag ju inte med mig riktigt överallt. Då är det trevligt att kunna plocka fram sin smartphone och fortsätta läsa på exakt samma ställe.

Kommentera

Trackback URI

