Fotograf-maffian. Del 2. Eller… 8, eller 137

Läs om hur skolfotografer skickat oss obeställda bilder och krävt betalt tidigare.

Idag fick jag tillbaka brevet, med en lapp:

”Jag har inte möjlighet att hantera detta gentemot skolfotografen utan hänvisar er att själva ta kontakt.

Mvh

Förskolechefen”

 

Nä, det kan jag väl förstå, MEN det har vi ju gjort: årligen! Varje gång de skickat oss sitt skräp. Och vi har löst det, men jag vill inte behöva göra det varenda år! Nej; Se bara till att personalen ALDRIG beställer produkter vi inte vill ha åt oss i framtiden! Det är det hela! Inget mer. Sabba inte!

Lägg märke till att hon inte ens specificerar VILKET utpressnings- förlåt jag menar skolfotograf-företag vi inte inte beställt varor ifrån som jag omotiverat bör kontakta för att meddela att vi INTE beställer något av.

Förväntas det? Att man ska hålla på och avbeställa vad man inte beställt?

Ska man börja på A och gå framåt?

ABB: Jag har inte beställt några robotar eller industriutrustning.

Alfa Laval: Jag har inte behov av några separatorer. Skicka inga.

Apple: Jag har inte  beställt Ipads, Iphones, Ipods, Imacs eller nåt annat av er.

Arla: Jag har inte beställt varor, varken av fil- mjölk- eller yoghurtkaraktär, skicka inga, det luktar så illa från brevlådan annars…

 

För övrigt har jag hört om skolfotograf-företag som INTE skickar obeställda varor hem till folk och kräver pengar. Jo, det är sant. Det kan vara ett ouppnåligt shangri-lah, men det KAN stämma.

Det är nåt om att de fotograferade får en kod och kan beställa över internet.

Tills ett sådant företag anlitas måste vi kanske sluta låta dem bli fotograferade på förskolan och skolan över huvud  taget. Ett missbrukat förtroende är förverkat.

26 oktober, 2011. bluffaktura, Föräldraskap, Sånt som händer, Uncategorized.

5 kommentarer

  1. Fia replied:

    Tycker du ska gå ett steg till med det här, alltså utbildningskontoret. De borde ju ha koll på vilket företag skolorna och förskolorna anlitar.

    • Drama Online replied:

      Just nu vet jag inte. Eventuellt var jag faktiskt inte tillräckligt tydlig med att mitt brev var förbyggande. Och just i år har vi ju inte fått några, så det har kanske fungerat.

      Det/de företag som skickat tidigare, har vi ju rett ut allting med. Nu är det mest fråga om att få skolan och förskolan ombord.

      Och jag vet inte. (Kanske jag bloggade av det.)

  2. Paradigm replied:

    Kanske dags att polisanmäla, eller åtminstone hota med det. Alternativt hänga ut företaget ifråga här eller på sajter för föräldrar, foto eller liknande. De hoppas bara att ni ska ge upp och betala och behöver väl en tydlig signal om att det inte kommer att bli så.

    • Drama Online replied:

      Obs; I år har vi inte fått något, så jag ser mellanhavandet med fotografföretaget från tidigare år som utagerat.

      I år gäller det enbart förskolan. Vilket mandat de har å våra vägnar, och vilken attityd och proffessionalitet.

      Men jag misstänker att hon missuppfattat mitt brev på något sätt.

  3. Skolfoto del 3. Eller.. Ja. « Drama Online replied:

    […] 2: Svar från skolan +  rant. Share this:Like this:GillaBli först att gilla denna […]

Kommentera

Trackback URI

