”Förmildrande omständighet”

Att norske terroristen inte sköt de minsta barnen ska tydligen tolkas som förmildrande omständighet.

Va?

Ursäkta…. va?

Jag försöker förstå, men…. va?

Norske terroristen bör dömas för mord på dem han mördat, mordförsök för dem han försökt mörda, och de han inte försökt mörda, (dvs oss andra 7 miljarder på jorden) borde han inte dömas för, och det räcker så!  Inte få nån straff-rabatt för. Inklusive de han ”skonade”.

Man skulle kunna argumentera för att terrorismen,(det vill säga att dådet genomförts av politiska skäl för att sätta skräck i allmänheten) borde vara ett brott i sig, utöver morden och mordförsöken.

Riktade automatvapen mot barn. Förmildrande omständigheter. Inte olaga hot eller nåt sånt. Förmildrande omständighet.

Naturligtvis  ska alla åtalade – skyldiga som oskyldiga – få ett kompetent försvar.

Men det där är en grov moralisk vurpa.

via Så ser Breiviks försvar ut – DN.SE.

28 oktober, 2011. barn, brott.

6 kommentarer

  1. Sara replied:

    Hmm, jag trodde inte han vill försvara sig alls, han verkade ju mest stolt över vad han gjort. Hur många advokater behövs för att säga ”Jag är skyldig och det står jag för”?

    (Har inte sett artikeln, då den inte dök upp under länken)

    • Drama Online replied:

      Också de som säger så behöver försvar. Kanske speciellt de, med tanke på Tomas Quick och såna fall.

      (Kunde inte återskapa länk- problemet, länken funkar hemifrån mitt. Bara det är anmärkningsvärt.)

      • Sara replied:

        Nu fungerade länken hos mig också.

        Jag håller med om att försvaret är galet upplagt. Det är tillräckligt konstigt att det anses förmildrande att han skonade de yngsta, men jag tycker att det är ännu konstigare att försvaret skyller det höga antalet döda på att den Norska säkerheten och terroristberedskapen var för dålig: ”Den dåliga säkerheten och alarmberedskapen i regeringskvarteren och på Utöya och att det tog så lång tid innan Breivik kunde gripas bidrog starkt till att antalet döda blev så högt.”

        Jag trodde att antalet döda blev högt för att han sköt så många, inte för att han inte fick hjälp snabbt nog att rädda liv…

        Är det alltså så att om jag börjar misshandla någon på stan är det inte mitt fel om vederbörande hinner avlida innan polisen kommer? Ingen stoppade mig, så då var det alltså ok. Va?

  2. Reksio replied:

    advokater måste gripa efter halmstrån…

    eftersom det var inget affekt mord så försöker man använda sig av en logik som bygger på Breivik som effektiv mördarmaskin…

    just det att han lät några småpojkar överleva visar på att han ändå har känslor

    • Drama Online replied:

      De är klart att man måste ha i minnet att det är det som är deras uppgift. Fast det förvånar mig att försvaret hävdar hans förmåga till medmänskliga känslor, det känns som att de hade kunnat köra på att han inte hade förmåga att skilja på rätt och fel. Störd. Sjuk.

  3. Ok att mörda om polisen inte kommer? replied:

    […] DN , SvD , SvD , AB , AB , Expressen , Expressen Bloggar: Diana , Veiken , Drama online , Inga […]

Kommentera

Trackback URI

