Robotplitar; power to the machines?

Science fiction filmerna kommer allt närmare. Fortress var kanske inte världens bästa film, men den kröp under skinnet på mig, i alla fall.

Sydkoreanska forskare har utvecklat fängelserobotar. Det är naturligtvisvis både ascoolt och moraliskt riskabelt. Det skulle kunna vara första steget mot en avhumaniserad miljö.

Inte för att jag tror på en ensidig förövare-är-offer-bild och vill krama alla våldsverkare över på den raka vägen. Men.

Jag har precis läst ut ”Eldsvittnet” av Lars Kepler. Jag kan inte låta bli att se misstänkta Vicky Bennet som en småkusin till Stieg Larssons Lisbeth Salander.

Under en period sitter  också jag i sådana böcker och hoppas att den som är skyldig inte ska vara skyldig. Medan flickor och kvinnor slåss i försvar eller känslomässiga utbrott. Manliga män utdelar våld med polisiär precision.

Vem vet. Kanske är det det som är så farligt med SCUM-manifestet, den radikal-feministiska satiren som driver antifemister till vansinne. Det är ironiskt nog, okvinnligt.

Det får bli nästa läsning.

26 november, 2011. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

