Hon ”förtjänade” det ?!

Pelle Billing gör en ansats att överbrygga klyftan mellan feminister och antifeminister. Det har blivit uppmärksammat som ett föredöme av feminister.

Jag gillar inte ”kvinnnofrågor” och ”mansfrågor” som begrepp, jag föredrar att i möjligaste mån se rättigheter, skyldigheter och möjligheter som könsneutrala, även om ett skevt utfall kan vara en indikation på att spelreglerna är olika i praktiken.

Men jag uppskattar att han säger att det finns problem. Som i orättvisor; (ja, jag ser det som en social struktur, en könsmaktsordning, till och med en mäktig sådan, men inte allenarådande eller obrytbar, och ingen manlig konspiration).  Och det är sympatiskt och ödmjukt att säga; ”ni är många på den bollen, jag tar och härvar här borta i den här änden av spektrat”.

Jag skulle kunna debattera punkterna på hans lista, vilka jag tycker är överskattade och underskattade, men en vänligare gest vore kanske att fokusera på ”mansfrågorna” då i samma anda.Men, hans kommentatorer håller uppenbarligen inte med honom . En del av dem skriver det där att killar borde få misshandla till sina tjejer om de ”provocerar”.

Givetvis får man värja sig. Det är ingen vid sina sinnens fulla bruk som sagt att man ska ta stryk bara för att man råkar vara den starkare eller den som har snopp. Men liksom lagen säger så måste självförsvaret vara i nivå. Man får inte döda om det räcker att skada, man får inte skada om man kan fly.

I Alfahannen, som faktiskt är en ROMAN, inte en dokumentär eller politisk pamflett, och som brukar framhållas som radikalfeministisk, så skiftar karaktärerna, både mannen och kvinnan mellan att vara offer och vara förövare.

I en av de sista scenerna reflekterar en av huvudpersonerna över just det. Hade jag inte kunnat göra annorlunda? Fly istället för att skada? Man kan säkert läsa den boken på olika sätt. Men som jag läser den, så handlar den om det; om valet att skada, om att inte bara freda sig utan om att ta makten över den andra, och det är det valet att slå handlar om. Och därmed solkas man ned av sina handlingar tills man blivit vad man hatar. I’ve seen the enemy and it is us.

Att jag läser den så beror säkert på att det bekräftar mina egna erfarenheter. Att någon utövat makt över mig, att jag varit styrd, kontrollerad, känslomässigt utpressad. Någon starkare på flera plan, fysiskt, äldre och man. (Det rörde sig inte om misshandel, bara kontroll.)

Missbruk, socialgrupp eller återfallsbeteende hade faktiskt inte med saken att göra. Om nåt är jag snarare extra uppmärksam på kontrollbeteende och undviker det som pesten.

Min man, och mina nära har ännu idag det att förhålla sig till. Sån är jag, nu mera.

Många anser att misshandeln är kvinnans fel – DN.SE.

Lite försiktig bör man vara i fråga om undersökningar som gjorts genom tolkning av enkäter.  Det spelar roll hur frågor formulerats. Men jag förstår att vårdpersonal kan reagera så.

I fråga om akutpersonalen; de ser de som kommer in så pass misshandlade att de behöver vård. Och vågar komma in för vård. En ändlös kö av blåslagna offer. De gör vad de kan. De ser inte de som slagits ihjäl, eller manipulationen och kontrollen. Hur kan de tänka annat än ”gör slut då”?

Hur kan de orka? Orka förklara det med de enstaka rötägg av misshandlare det faktiskt är, (jämfört med alla de som inte slår, alltså), när de ser det gång gång?

Orka tänka ”jag har ett ansvar”, som del av samhället, när de ser det igen och igen?

När de inte ser manipulationerna för att bli förlåtna, men med hela hjärtat ser skadorna de plåstrar om, innan de måste rusa vidare till nån annan, nån som har skador som INTE hade kunnat undvikas?

Aftonbladet

12 december, 2011. brott, feminism, jämlikhet, Nyheter, Samhälle, Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

