Förändringens vindar. Eller?

Helt oväntat hoppar Luciahelgen fram, reser sig ur popularitetstävlingarnas sörja och omdefinierar sig.

Sydsvenskan skriver om sångtävlingar eller godhetstävlingar.

Men mest handlar det om pojkarna som kliver fram. Fina pojkar, som ser demokrati, som ser förbi kön.

Och jag tänker att kanske vi kommit så långt nu, att det inte automatiskt är en statussänkning för en pojke att ta sig an en roll som tidigare varit för flickor.

DN   om pojkarna.

Ketchupmamman. <- bäst!

Fast hur nytt är det egentligen? Visst var sankta Lucia ett kvinnligt helgon, men ska vi vara ärliga väljer vi ju bort det där utplockande av ögon också, så det kan finnas gränser för autenciteten.

Historiskt verkar Lucia i Sverige ha influerats av två traditioner. Dels ”lussebrudar” eller ”lussegubbar” som är nån slags hednisk illasinnad varelse som for omkring och gjorde sattyg under lussenatten. Och så en tysk medeltida tradition att klä ut nån till ett Jesus-barn.

Källhänvisningen är obefintlig i detta fall men jag läste två saker på Kvittret:

 
@ibyr Inspirationsbyrån, C
@Jonas_Gardell Första gången en lucia med ljus på huvudet finns belagt är 1820, och det handlade då faktiskt om en manlig lucia!😉
 
Tomte- och pepparkakskillarna som mötte min son i hallen i morse: Han ska va lucia! Sonen: Ja, killar kan va det! #stoltmamma
 
 
Men det finns ytterligare en sak som seglat upp.
Då en del skolor har elever med skyddad identitet, så har man på vissa ställen infört fotoförbud. Istället finns det en liten hörna där föräldrar kan fotografera sina egna barn.
 
För egen del är jag glad att slippa allt blixtrande och knuffande. Jag är lite störd av det där att det som inte ligger på Facefook inte har hänt. Vi dokumenterar tills vi glömmer att uppleva.
 
Och jag tycker det är vettigt att vara försiktig med publicerandet av bilder, speciellt på barn. Jag är van att hantera publiceringstillstånd som ledare på teatern och förstår att samma sak gäller skolor och förskolor.
 
Men, Avpixlat har fått för sig att enda anledningen är att skydda gömda flyktingbarn från upptäckt.  Det låter som ett omständigt sätt att jaga gömda avvisade men jag vet inte, kanske går det till så.
 
Så därför uppmanar de sina läsare att fotografera luciatåg, även med andras barn och sända in dem till avpixlat för publicering. Fy.
 
Jag tycker det skulle vara ganska lågt att utnyttja ett luciatåg ÄVEN bara för att avvisa gömda flyktingar, (vilken julstämning, va?) men att ignorera riskerna för barn som lever under hot, under skyddad identitet är ett slutgiltigt bevis för tunnelseendet hos så kallade ”invandringskritiker”.
 
 
Uppdatering:
Jag har nu begapat båda arvingarnas ansträngningar att sprida julstämning och kan konstatera att topplistan 2011 lyder sålunda:
 
1. tomtar
2. lucior
3. pepparkaksgubbar
4. stjärngossar
5. Döden
 
🙂
 
Uppdatering:
Minns plötsligt Luciafirandet på Rindi, Studentkåren på Gotland år 1999.
 
Musiken och stojet tystnade.
En allvarlig smal Lucia med långt lockigt blont hår och levande ljus skrev värdigt,  nästan sublimt, fram till körens yviga sång.
 
Oj, han fick ligga.

13 december, 2011. barn, jul.

7 kommentarer

  1. Sara replied:

    Finner tyvärr inga ord för avpixlats dumhet, men kan konstatera att topplistan är likadan i min hemby, utom plats 5, där vi, hör och häpna, har tärnor!

    (Fem kommatecken i föregående mening. Förlåt!)

  2. Paradigm replied:

    Kalla mig konservativ (särskilt som jag är det) men jag gillar inte manliga lucior. Då kan man även ta bort åldersdiskrimineringen och ha en gammal gubbe. Och sedan ta bort art-diskriminering och ha en guldhamster som lucia.

    Grejen med traditioner är inte att förändra utan att bevara. Jag tycker det räcker mer än väl med all kommersialism som förstör julen och andra högtider. Den som vill ha något annat kan ju hitta på något själva i så fall.

    • Drama Online replied:

      Ok, du är konservativ. (Dock inte tillräckligt konservativ för att gå tillbaka till 1820, då.)

      Det finns en avgörande skillnad i att ersätta en flicka med en pojke och att ersätta en flicka med en hamster. Såvida du inte menar att hamstern har samma kompetens som flickan. (?):-/

      Poängen för mig är inte att bevara någonting.
      Lucia, vem och om hon var betyder ingenting för mig.

      Det som betyder något för mig är att få umgås med mina nära, fira barnen, höra vacker sång, se vackert glitter och äta goda bullar.

      ”Tradition” har lika litet egenvärde som ”naturligt”, det är först när det innehåller något bra som det finns anledning att bevara det, och de bör ständigt ifrågasättas, utvecklas och förfinas.

  3. Paradigm replied:

    Man kan göra radikala förändringar genom att gå tillbaka långt i tiden men inte heller det är ju i traditionens väsen.

    Hamstern behöver väl ingen speciell kompetens. Med det antyder du att det finns något i traditionen som bör vara bestående. Annars kan ju det element som kräver kompetensen enkelt bytas ut.

    Betyder det ingenting för dig att andra gillar traditioner? Om det bara handlar om att äta bullar och lyssna på vacker sång så kan ju du göra det vilken dag som helst. Utan att förstöra deras upplevelse.

    • Drama Online replied:

      Nej, (?) jag kan inte organisera hela barnens klasser att bjuda mig på luciatåg när helst jag vill, det är nåt om att följa nån kursplan. Värsta snålt ju.

      Jag tycker bara pojklucior är söta helt helt enkelt.

      Och manslucior sexiga.

      Jag ser inte hur det förstör nån annans upplevelse. Luciorna i de föreliggande fallen var ju demokratiskt valda av de övriga eleverna att representera dem som lucia, så de uppleveler uppenbarligen heller inte att traditionens goda sidor blev förstörda för dem.

      Sång, ljus och människor är vackert oavsett kön.

  4. Paradigm replied:

    Du gillar manliga lucior men kan inte förstå hur upplevelsen kan förstöras om man föredrar kvinnliga lucior? Det borde väl inte vara så svårt att förstå?

Kommentera

Trackback URI

