Belbin, gruppen och vad gör jag nu?

Har haft en riktigt usel dag.

Jag har varit på kurs med personlighetstest. Den delen var rätt okej. Jag vet ungefär vem jag är. Jag visar andra ungefär vem jag är.

Men jag är sårad arg och uppgiven över hur gruppen ser sig själv och påstår sig sakna såna som mig.

Det är väl läge att försöka släppa det, men det känns så otroligt onödigt; Innan kursen var jag ganska nöjd med vårt team och vad jag bidrar med. Nu är jag på ett destruktivt ställe.

Jag vill bara låsa in mig med min dator och jobba undan och inte ha med de andra att göra. Jag tror inte det var kursens mål.

 

Tycker ni det stämmer?

  • Utåtriktad
  • Kreativ
  • Impulsiv
  • Hängiven yrket
  • Rättfram
  • Omtänksam
  • Rådgivande
  • Samverkande
  • Klok
  • Vetgirig
  • Uppmuntrande
  • Vidsynt
  • Analytisk
  • Lojal

 

16 december, 2011. Uncategorized.

9 kommentarer

  1. Hanna replied:

    Det låter ganska precis som du, ja. Verkligen rätt precis.

    Jag hoppas att ni reder ut gruppen, och jag tror att med dig i den finns det all anledning att tro att ni kommer göra det på ett bra sätt. Faktiskt.

    • Drama Online replied:

      Tack.🙂 Det värmer.
      Om det var rätt så bra innan den här kursen så kan det säkert bli det igen utan så mycket jobb.

  2. Drama Online replied:

    Det kanske är som horoskop? Stämmer lite på många?

  3. Paradigm replied:

    Det är som horoskop i det att alla omdömen är positiva eller neutrala, möjligen undantaget ”impulsiv” eftersom impulsivitet korrelerar till brottslighet. Men inbäddat i allt det andra så är det säkert bara charmigt.

    Vilket test tog ni? Jag skulle gissa på att du är ESFJ i MBTI. Men det är svårt att se härifrån.

    • Drama Online replied:

      Belbin.
      Det handlar mer om hur man beter sig i grupp än hur man verkligen är.
      Jag var stark inom ”Plant” (=Idéspruta) ”Resource Investigator” (=social) och Shaper (=Drivande)

      Impulsiv är listat bland ”tilllåtna svagheter” hos ”Plant”-rollen, och det är ganska ovanligt att få en ”tillåten svaghet” så högt. Jag pratar impulsivt, så jag kan förstå att det verkar så.

      Jag är säkert impulsivare än mina kollegor. Men om man ser till mitt liv och mina beslut så kännetecknar det verkligen inte en impulsiv person. Jag begår inte brott, jag har inte hoppat av utbildningar, relationer eller jobb på plötsliga ingivelser, jag har inga one-night-stands, överkonsumtion eller bråk jag ångrar. Jag tycker det är anmärkningsvärt för en person med lågt kontrollbehov och inbyggd dramaqueen.

      Myers-Briggs har jag inte gjort på åratal, och minns inte längre vad det blev, men din hypotes verkar välgrundad.

    • Drama Online replied:

      Jag hittade ett gratistest för MBTI på thö intörnetz och blev ENTP. Men jag var långt ifrån säker på alla frågorna…

  4. Sara replied:

    Jag är inne på horoskop-spåret, för jag tycker att alla ovanstående ord beskriver dig väldigt bra, men jag tycker också att det beskriver mig och flera av våra vänner bra också. (Kanske blir så när det är så många ord, lite urvattnat?)

    Det kanske är därför vi är vänner…?

    • Drama Online replied:

      Det är en fallande skala alltså, så du kan dra ett streck efter fyra eller efter åtta, om det blir enklare, då!
      ”Utåtriktad” har jag fått nio kryss från sex personer på! (Man kan ge noll, ett eller två kryss per egenskap)

  5. Mer om Belbin team skills « Drama Online replied:

    […] på egenskaper jag redovisade i ett tidigare inlägg är alltså egenskaper som kollegor förknippat med mig. […]

Kommentera

Trackback URI

