Råd till tjejer från Cosmopolitan.

Jag övervägde att köpa en tidning att stoppa i min egen julstrumpa. (Jag misstänker nämligen att min familj inte riktigt är inne på spåret att fylla min strumpa!) Cosmopolitan, till exempel.

Sen läste jag på twitter att någon ”gråtkräktes” av deras artikel.

Den här artikeln (Cosmopolitan)*  är uppenbarligen DÅLIGT direkt-översatt. Under punkt ett finns ett småroligt syftningsfel: ha sexiga (=opraktiska) underkläder alla andra dagar än på högtidsdagar. För då har man tydligen tillåtelse att ha bekväma underkläder (?!)🙂

Förutom att den är äckligt ytlig, könsrollskonserverande, och inkonsekvent så tar den mycket liten hänsyn till svenska värderingar.

Den handlar också om en relation som inte har några andra problem än tråkighet. Det är inte ont om pengar eller tid, den finns inga svårigheter, inga sjukdomar, inga barn, inga sjuka föräldrar. Ynkliga lyxproblem.

Jag skulle kunna förkorta den här listan avsevärt:

  •  Försök se sexig ut (gärna genom att konsumera attiraljer):
    1, 4, 7, 24, 37, 38, 41
  • Lyssna, var lyhörd men kräv inte samma sak tillbaka:
    5, 9, 13, 14, 22, 24, 26
  • Ljug, förställ, dölj, fejka, falsk-smickra:
    2, 18, 21, 25, 31, 35, 39, 46,
  • Var kåt:
    6, 8, 12, 16, 17, 20, 45
  • Var spontan:
    3, 8, 17, 19, 20, 24, 32, 40
  • …men inte för spontan:
    2, 7, 10, 13, 22, 23, 25, 28, 35, 38, 39, 41, 42, 43, 44, 48, 49

Ett problem är att en kärlekspartner tydligen ska vara en ytlig sex-partner, och någon att våga tala om drömmar, mål och stora frågor med, men inte om småsakerna, detaljerna, väven som tillvaron är gjord av… hur får man samhörighet då?

Det finns ofta nån att prata om det som är stort och viktigt med, en vän, en familjemedlem, en jobbarkompis, en främling på internet. Men den som är intresserad av det lilla och oviktiga, bara för att det handlar om mig, den är den som är värd att dela sitt liv med. Annars är man ju föga mer än KK.

Jag har ju tio plus år inom en och samma relation, så nåt borde jag väl ha att komma med, speciellt om jag tar mig rätten att kritisera.

Jag gillar punkt 50. Gör saker för varandra. Använd närheten, kunskapen om detaljerna.

I övrigt ger jag en relationen som beskrivs i artikeln  ganska dåliga chanser att hålla. Den saknar kommunikation, och den saknar ömsesidighet, och har en dubbel inställning till spontanitet som kan orsaka missförstånd.

Men det kanske handlar om att man ger generella råd vilket aldrig kan svara mot individuella behov. Jag vet mer än en kille som skulle tycka det var trevligt att slippa välja restaurant ibland. Det är väl den som bjuder som väljer restaurant och betalar kalaset.

Jag är inte negativt inställd till att man skapar en vacker, fräsch miljö hemma men inte pga ”mystik” 2, 28, 46. ”Mystiken” måste vara den största lögnaktiga klyschan som finns. Det är väl ingen normal individ som är attraherad av att sitta och undra över nån annans toalettvanor.

Uppdatering:
Another cyborg manifesto: 50 råd för att hålla dig i shack.

* Länken funkar inte längre, men jag lämnar den ändå. Om nån har en cashad version så tipsa.

23 december, 2011. Uncategorized.

6 kommentarer

  1. Martin Marmgren replied:

    God jul! För övrigt så håller jag med om att kommunikation, ärlig kommunikation om både djupa och ytliga saker, är helt fundamentalt, och att ”mystik” i någon pryd, föråldrad mening är helt värdelöst och har inget med passion och erotik att göra…:-)

  2. Sara replied:

    Och så klagas det på att porrfilmer ger en sned världsbild hos unga konsumenter! Det ligger väl ändå i porrens natur att bygga på överdrivna fantasier, så det är väl inte lika svårt att genomskåda som dessa tjej/kvinnomagasin som ändå, i en ung tjejs ögon, framstår som seriösa och välvilliga?

    Kräks var ordet.

  3. Sara replied:

    Hmm, undrar om de fått mycket kritik, för just nu består artikeln av ”404 Något gick fel.”…

    • Drama Online replied:

      Det verkar som om Cosmopolitan bara har artiklar från det aktuella numret ute. Vet inte vad jag ska göra med inlägget nu..

Kommentera

Trackback URI

