Könssegregering

Jo, det här inlägget har legat och gosat till sig några dagar nu, jag tänkte att ni kanske vill läsa det:

Riley on Marketing – YouTube.

DN om saken.

Jag har en favorit-leksaksaffär, den är varken ett hål i väggen eller ett jättelikt reservat i militärgrönt och rosa. Bland annat säljer de leksakslastbilar med texten ”Lady trucker” och ”Storasyster” på, liksom ”Storebror” . Jag bojkottar inte de stora könssegregerade firmorna, jag blir bara stressad och hittar ingenting där. Vilket är ironiskt eftersom  uppdelningen nog syftar till att man ska hitta snabbare, och köpa snabbare.

Det talas mycket om att denna lilla Riley ”måste” ha instruerats av sin pappa. Jag antar att det främst är bland folk som inte varit inne på BR på länge. Gå in och se efter. Det är verkligen löjligt stor skillnad. Hade våra barn inte själva kunnat dra slutsatser av den sortens sortering i sina pedagogiska verktyg på förskolan så hade vi blivit oroade över deras intelligens.

Men nu menar vi att barnen inte kan reflektera över det utan att ha fått instruktioner. Som om uppdelningen var abstrakt, komplex, dold, istället för att vara lättillgänglig och med en tydlig kod som till och med barn kan se skillnad på, till exempel  jag vet inte, tja: FÄRG. Och hyllplats.

 Pappan är ju ändå den som säger att flickan faktiskt kan handla från pojkavdelningen och tvärtom.

Jag VET ju inte, kanske pappan är en extrem feminist som drillar Riley till politisk fotsoldat. Det sänder naturligtvis en signal att han plockar fram mobilen och filmar hennes monolog. Men DN vet inte heller.

Rubriken i DN är också tveksam. Kritiserar hon verkligen ”alla rosa leksaker” eller kritiserar hon uppdelningen?

Omvårdande, relationsbyggande och finmotoriska leksaker är ju också värdefulla, för både pojkar och flickor.

Princessgrejen (Notera C’t!)  är jag personligen liiiite tveksam till, det är skönhetsdyrkan, rikedomsdyrkan, oskuldskult, och maktdyrkan utan jämställdhet. Leva genom män.

5 januari, 2012. barn.

6 kommentarer

  1. Paradigm replied:

    Tja, jag tror inte att butikerna är intresserade av att påverka könsroller i någon riktning. De vill tjäna pengar. Och det gör man enklast genom att dela in i kundkategorier istället för att ha allting överallt. Fast en konsekvens av det är i och för sig att man skickar signaler om vad som är manligt och kvinnligt.

    Det känns som att flickan är regisserad. Det är ju väldigt populärt när barn beter sig som vuxna men jag blir alltid illa till mods av det.Jag tycker att man ska låta barn vara barn, annars riskerar man att de blir som Michael Jackson.

    • Drama Online replied:

      Jag personligen tycker det är ännu mer odrägligt med barn som barnslar sig och talar under sin förmåga.

      Men vad menar vi med ”barn” då?
      Låta barn vara barn antyder att man lämnar dem utan påverkan och det är faktiskt helt och hållet omöjligt.
      Det är vårt jobb att lära dem saker och till och med om man försöker låta bli så gör man det ändå.
      Vi väljer åt dem hela tiden, men vi kan ju försöka skjuta upp de återkalleliga besluten tills de är gamla nog att förstå dem (jfr ej medicinskt motiverade permanenta ingrepp i kroppen).

      Men om vi menar att sexuella signaler, överdrivet ansvarstagande , prestationskrav och våldsromantik är nåt barn bör förskonas från då håller jag med om att barn ska låtas vara barn.

      Som sagt, det är en regi i sig att han filmar dvs ger en viss åsikt positiv uppmärksamhet. Men jag tycker hon verkar spontan, eftersom jag har barn i samma ålder och känner igen det. Det känns något upprepat förstås, men det är vanligt. Mina ungar har inte varit fullt så verbala kring det, men de har tagit upp saker som ”vad pojkar får” och vad som är ”för tjejer” och ”alla pojkar i skolan är inte snälla mot tjejerna” osv. De möter de här frågorna i den åldern. Det behövs ju bara att Riley blivit avis på en bror eller kompis, för att ha sänt henne in på den ranten…

      Ja! Det är klart att affärerna bara vill tjäna pengar! Men det är ju den utan könskodning som tjänar pengar på MIG!

      Och det är inte ”överallt”, och helt oorganiserat, de har delat upp efter åldrar och typ av leksaker, men det är inte rosa hyllor till vänster och militärgröna till höger som det är på BR i Kungens kurva och Skärholmen och det blir mycket enklare för mig att hitta nåt intressant.

  2. Paradigm replied:

    Nja, det som berör mig illa är när man ser att de spelar upp en roll, att de inte tillåts vara sig själva under den period då de skulle ha utvecklat sina egna personligheter. Vilket kanske är skälet till att så många barnskådisar får problem.

    ”Ja! Det är klart att affärerna bara vill tjäna pengar! Men det är ju den utan könskodning som tjänar pengar på MIG!”

    Då är väl du och likasinnade en för liten grupp för att det ska löna sig. Som kvinnor med 40 i skostorlek. Min poäng är att de inte har något intresse av att påverka könsrollerna. Det man ser i reklam och butiker är snarare än spegelbild av vad man ser i samhället i stort.

    • Drama Online replied:

      Tillräckligt stor grupp för ”min” leksaksbutik. Precis som ”min” skobutik för de med stora och små fötter. Under 36 eller över 40. Underbart.

  3. Pelle Gmail replied:

    Butikerna speglar människors konsumtionsmönster. Kommersiell radio och TV speglar vad folk är intresserade av att lyssa och titta på. Skyll då inte på företagen för att allt är fördummat. Företagen säljer precis det folk vill ha. Skyll på dina fördummade grannar istället, det är deras efterfrågan som fördummar samhället.

    • Drama Online replied:

      Va? vad dillar du om?

      Mina ”fördummade” grannar handlar uppenbarligen i samma butik som jag, även om jag gör vad jag kan så tror jag knappast att jag håller den flytande på min egen plånbok! De har nyligen byggt ut ordentligt, så jag tror att det funkar för dem trots brist på amerikansk könskodning.

Kommentera

Trackback URI

