Mångkultur som fungerar

Jag tänker här börja med en lista exempel ur mitt eget liv på mångkultur som fungerar alldeles ypperligt. De är ofta små eller subtila, men de är viktiga, för var och ett är ett litet bevis för att den här sjuka krigsföringsmodellen man läser i Breiviks manifest och invandrarhatande kommentarer på nätet inte är allenarådande. Märk väl; det betyder inte att ALLT går perfekt hela tiden, bara att glaset är halvfullt, att invandrare inte är särdeles främmande, och på det hela taget; don’t panic! Det är farligt att inte behålla sitt sinne för rättvisa och humanitet, det är demokratin som avskaffar sig själv.

  1. Jag toastade ett bröllop för ett tag sen där talen simultantolkades (skrattretande dåligt!) till finska. Sen dess slår jag om möjligt in pengar i näver och bröllopspresenter i cellofan.
  2. Mina barn har två kompisar med exakt samma intressen som de avgudar. Utan invandring skulle de barnen inte existera. De har även släktingar av blandad härkomst. Med andra intressen.
  3. Matnörden på jobbet hjälpte britten hitta butiken som säljer äkta ”bangers”.
  4. När jag gick i skolan fick jag veta att judar klipper förhuden av sina bäbisar och så var det med det. (inget om muslimer eller amerikaner) Idag finns ett ifrågasättande och en diskussion av icke medicinskt motiverade ingrepp på barn.
  5. Zumba.
  6. Lucia-tåg på förskola. Tjog av lucior, pepparkakor och nissar och en liten lieman. Var kom den ifrån? Inte en svenne-traditionalist i alla fall…
  7. Min kollega, (tidigare kallad Flickan-utan-filter), som är vacker, smart, handlingskraftig och alltid tvingar mig att vässa mina argument, talar tre språk med sin dotter.
  8. Min kines-amerikansk-svenska kursare, välutbildad, mild och kreativ.
  9. Civilingenjör gone fotograf, brilliant och juste, med tyska anlag.
  10. En till tysk civilingenjör, kollega denna gången. Effektiv, teknisk, sportig.
  11. Sydamerikansk ingenjör som skaffat barn med svensk tjej och sen startar upp förening för att utöva sin nationalsport.
  12. Ex-kollega från Singapore, fantastiskt väutbildad och kompetent, barn med svensk, som delade sin choklad med mig.
  13. Santiago
  14. Pakistanierna på min favoritrestaurant som lagar indisk mat på svenska.
  15. Han utlänningen som driver den mindre könskodade leksaksbutiken.
  16. Min själs älskade make, den smartaste mannen som finns, son till anhöriginvandrare som i sin tur är son till arbetskraftsinvandrare. (Dock har våra maffiga kulturkrockar mest varit mellan politiska, musikaliska tedrickare mot spelande, sportande kaffedrickare än baserat på vilket språk man svär på.)

Den finns runt oss hela tiden, den lyckade integrationen också.Det är nämligen så att mångkultur, till skillnad från assimilering utgår från att andras sedvänjor kan vara lika bra eller bättre än de vi har. Det gör en kulturell evolution möjlig. De bästa, roligaste, smartaste idéerna överlever. Personer i minoriteter är inte tolererade, de är accepterade och respekterade som personer som har något att komma med. Vi påverkar och påverkas, bevarar och förkastar, och medan det sker är man fri att leva som man vill så länge man inte skadar andra.

”Kultur”, ”tradition”, ”naturligt”, ”nytt”, ”gammalt” är i allmänhet svaga argument, och genom ovanstående hållning tvingar vi oss till bättre argument än så. Och det gäller oavsett om traditionalisten är från minoritet eller majoriteten.

Jag har valt att blogga om mitt eget liv och mina erfarenheter. Det finns många andra som bloggar om statistik och/eller säger emot invandringskritiker och deras orättvisa och inhumana värderingar. Se exempel:

osv.

Det är inte det jag gör. Men det finns ett par statistiska poänger som har format min bild (av att integrationen inte ”har misslyckats” m.m.).

  • Typfallet av en invandrare är laglydigt folk, liksom typfallet för en svenskfödd person med svenska föräldrar. (Misstänkt för brott/ år: 2,6% vs 1%)
  • Typfallet för en brottsling är en svensk (80%).
  • Majoriteten av utlandsfödda bor inte i fattiga problemområden med dålig integration.
  • Utlandsfödda är överrepresenterade i brottsstatistik, men ännu mer fattiga, och ännu mer män. Ändå är typfallet av man ingen brottsling. Inte en typisk fattig heller. Inte ens typfallet av en fattig man.

Så ser det ut om vi tittar på sociala struktur, och det kan vara intressant för strategin inom polisarbete. Men det är egentligen inte relevant. Det spelar faktiskt ingen roll om 99.99% av korta skånska sexiga småbarnsmammor i Stockholmsområdet våldtar, mördar och gör skidbackar av osten, JAG har ändå rätt att inte misstänkliggöras av min grupptillhörighet, att bemötas som individ, och det gäller de i brottstatistiken kraftigt överrepresenterade danskar, norrmän och finnar som lever i Sverige också.

Därför finns det mer att göra med attityder, med fattigdom, och hederligt polisarbete, men integrationen är ändå delvis lyckad och; don’t panic.

DN-länk om brottslighet i Malmö.

Det är en statistisk sanning att brottsligheten per 100 000 invånare ökat i Sverige. Manna för Sverigedemokrater, eller hur?

Möjliga förklaringar skulle kunna innefatta:

  • Invandrade brottslingar <- Woooooooah, could it be, could it be?
  • Hårdare ekonomiska tider
  • Ökad anmälningsbenägenhet
  • Ändrad lagstiftning
  • Förändrade attityder
  • Ökad rörlighet, ny teknik, nya tillfällen.
  • Mildare straff
  • Lägre polisiär närvaro

Om det beror på ökad invandring så är det ju enkelt att kolla: länderna med mindre invandring, de måste ju ha kommit undan då? Om man jämför med till exempel Finland och 16 andra länder?

Nähä. Hoppsan.

Om jag har att välja på Finlands invandring och högre sexbrottsnivå, då behåller jag mycket hellre invandrarna och blir av med en cykel.

våldet ökar: i tidningsspalterna

9 januari, 2012. Uncategorized.

5 kommentarer

  1. Kalle replied:

    Klart att invandrare inte är sämre människor än ursvenskar…. men den invandring som har skett är helt ur proportioner. Att det sen blir problem, tex som i Malmö och Södertälje är inget konstigt alls. Mångkultur är epic fail från början till slut även om det finns mysiga sidor av den också.

    Må vi ”behålla sitt sinne för rättvisa och humanitet” så att alla i Bagdad och Mogadishu kan komma hit och få en iPhone. De är ju så behövande av en sådan… och det är ju vårt moraliska ansvar att hjälp alla behövande, eller hur?

    Sakta men säkert börjar det svenska folket vakna upp ur sin dvala och handlingsförlamning och börjar inse vad politikerna gjort under tiden. De har inte handlat i nationens intresse.

    Dock ska Drama online ha credd för att hon har ett gott hjärta som vill se det goda. Inga tecken finns än på cynism och hopplöshet som hos undertecknad.

    • Drama Online replied:

      Tack. Så fint att du tänker på nyanländas behov av kommunikation. Jag som nöjde mig med deras möjlighet till skydd/arbete och frihet. *Bugar*

      (Malmö är fullständigt skrämmande just nu, det behövs strategiska polisiära insatser. Södertälje verkar ju peka åt rätt håll i alla fall. Så här. Brott är brott oavsett var de kommer i från. Lika för alla.)

  2. Sojkas framtid - Ann-Sofie mamma till Isak replied:

    Bra skrivit.🙂

  3. Snabb-bloggning « Drama Online replied:

    […] (1, 2, 3,) är tillbaka hos sin familj i Sverige. […]

Kommentera

Trackback URI

