E-böcker passar visst i sängen!

Jag försökte kommentera en artikel på SVD.se vilket inte fungerade över huvud taget, (tekniken, tekniken) så jag kommenterar här istället.

Det passar mig ypperligt att avkopplingsläsa på läsplattan. Gärna i sängen.

Jag förnekar inte att papper är sinnligare mot fingrarna eller vanans makt, men på många plan är läsplattan överlägsen, för att den ger läsaren ökad bekvämlighet och frihet.

  • Läsplattorna, åtminstone min, har en passiv skärm. Själv skulle jag ha föredragit en upplyst skärm, skärmarna har blivit så pass bra att jag inte tycker de är ansträngande längre även om bakgrunden inte är upplyst. Fast det är klart, mitt syfte är ju att bli trött, inte att hålla mig pigg…🙂
  • Att kunna ställa in textstorleken för att passa ljusförhållanden eller trötthetsgrad sparkar pappersboksrumpa.
  • E-boken väger 2 hg oavsett om jag läser Krig och Fred eller Bridget Jones dagbok. Eller de två och två hundra böcker till.
  • Formatet är litet och behändigt oavsett.
  • Det stora skälet att jag tycker det är bekvämare att läsa på läsplattan: Jag behöver inte byta ställning  för att byta sida. En minimal rörelse med tummen är tillräckligt.

Jag försöker på detta sätt inte tvinga alla läsare att läsa på läsplatta. För det första har pappersböcker andra kvaliteter som passar i andra situationer, till exempel är de i allmänhet vackrare. För det andra så försvinner inte pappersböcker för att ett annat format slår igenom. Vi har radio fast vi har tv, vi har teater fast vi har film, vi har målningar fast vi har foto.

Men jag vill säga emot att e-böcker inte skulle passa för avkopplingsläsning.

22 januari, 2012. Uncategorized.

5 kommentarer

  1. Mia* replied:

    Möjligen är det mig det är fel på, men jag förstod inte kopplingen till Trobergs och Drougges debattartikel (som du länkade till)? Annars är det inte många tillfällen jag kan tänka mig att en pappersbok skulle vara bättre än en e-bok, egentligen. Förutsatt att man kan göra hundöron i e-boken.🙂 Det enda jag kommer på så här på rak arm är att det blir lättare att se hur långt i boken man hunnit. Fast det varierar nog med vilken platta man har. För mig är det fortfarande priset som stör – en e-bok ska banne mig inte behöva vara dyrare än pocketutgåvan!

    • Drama Online replied:

      Kopplingen var till kommentarerna. Jag försökte kommentera direkt först vilket inte fungerade. Det var en del kommentatorer som liksom doftade lite för fina för e-böcker. (Jag kunde varit tydligare med det.)

      På min står det ex ”82 of 224” ganska framträdande och det funkar bra för mig, men jag tror att en del läsare funkar bättre med nån slags progress bar.

      Och ja, just det, e-boken borde vara billigare än pocketutgåvan: Jag vet! Hur kan de inte fatta det!🙂

      • Mia* replied:

        Ah, jag såg aldrig kommentarerna förra gången – man måste visst explicit klicka fram dem. Men oj, vad många kommentarer det fanns under debattartikeln! Jag hinner/orkar inte läsa alla just nu men ska definitivt försöka göra det lite senare – det verkar ju föras en del intressanta diskussioner där.🙂

        De fattar nog, men vill bara inte. Läste just lite om att bl.a Apple stäms för otillbörligt samarbete med några bokförlag – i syfte att pressa upp priserna på e-böcker. Jag lyfter inga ögonbryn, tyvärr. Kanske värt att följa utvecklingen i alla fall. Apple, Publishers Conspired Against $9.99 Amazon E-books: Lawsuit

      • Drama Online replied:

        Ungefärligt: ”Jag kan bläddra i en ebok för att avgöra om jag vill köpa den, men jag skulle aldrig läsa en” och ”eböcker funkar för fackböcker, men inte romaner, det förknippar jag med avkopplingssläsning, till exempel i sängen” och nåt om jobbigt att läsa från skärm…

  2. Paradigm replied:

    Jag tror faktiskt att pappersbokens dagar är räknade. De kanske inte dör ut fullständigt men utbudet kommer att bli mycket begränsat. Det syns redan nu i försäljningen på Amazon rätt tydligt. TV och film liknelsen håller inte riktigt eftersom det handlar om olika medier och konstformer snarare än olika format.

    Pappersboken har inte (som film eller radio) några unika kvalitéer, annat än möjligen själva känslan av papper vilket förmodligen är en vanesak som yngre generationer inte kommer att uppskatta. Den åldras, går sönder, är stor och måste lagras, är dyr att transportera. Den medför skogsavverkning, utsläpp från massaindustrin och så vidare. Det är bara en jädra massa nackdelar.

Kommentera

Trackback URI

