Könet och hjärnan

Det finns skillnader mellan individer. Jämför man egenskaper hos individer i olika grupper så kan man dessutom hitta en genomsnittlig skillnad mellan olika grupper. Män och kvinnor till exempel.

  • Män är i genomsnitt längre än kvinnor.
  • Män har i genomsnitt större muskelmassa än kvinnor.
  • Män har i allmänhet mer testosteron.
  • Män har en halv kromosom mindre.

I motsats till några av de mer röststarka debattörerna har Agneta Herlitz i över femton år verkligen studerat skillnader mellan mäns och kvinnors kognitiva förmågor. Hon är professor i psykologi vid Karolinska institutet och forskar om minne och demenssjukdomar.

skriver DN. Det låter vederhäftigt. Jag respekterar hennes slutsatser, och framför allt hennes försiktighet i tolkningen. Jag är övertygad att det FINNS genomsnittliga skillnader mellan gruppen kvinnor och gruppen män, små till måttliga.

(Det borde göra skillnad. Det borde göra en halv av 46, dvs en nittioandredels skillnad om vi räknar kromosomer.)

Men vad gör vi av det då? Hur hjälper det? Forskning är visserligen värdefull för kunskapens egen skull, speciellt då den utförs enligt vetenskapligt vedertagen metodologi. Men jag skulle gärna vilja veta mer om hur har utformar mediciner eller behandlingsmetoder för folk med lokalsinne eller episodminne, och hur man kvalar in i respektive grupp.

Jag har alltid varit usel på ansikten och bollsporter, jag har alltid varit en stjärna på orientering, lego, bedömma enkel- eller dubbelsymmetri och haft lätt för matematik. Sentida rön antyder att jag är mer beslutsam än min man, min far och min chef.

Å andra sidan är jag kort, kurvig, påtagligt omusklig, och är inte rädd för att visa känslor.

Det räcker inte. Jag blir inte en mild omvårdande ängel av att ha begåvats med DD-kupor. Jag blir heller inte en man av att ha sinne för geometri. Jag är kvinna, och det jag är, är därmed kvinnligt.

Min kropp, min kåthet, mitt sinne, mitt intellekt är fullständigt unikt i sin komposition och jag kräver att bli bedömd för den jag är, och inte som ofullständig av ena eller andra slaget.

5 februari, 2012. feminism, vetenskap.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

