DN skriver mitt liv: I’m a steam-punk-hubot!

Många har astma utan att veta om det – DN.SE.

Haha, DN skriver mitt liv! *Killing me softly with his song…*

Nu är jag så där i fas, igen.  Har varit i lämplig ålder för bröllopsboom, och barntrend och hustrend; jag är helt enkelt den optimala målgruppen, ba’s’attnivet.

Det stämmer löjligt väl, eller hur? 35, quinna och tidigare odiagnostiserad.

Lite teori; från en patient, inte en läkare:

Astma yttrar sig så att luftrören drar ihop sig, krampar. Man tror att man håller på att kvävas, att man ska dö, nu. Det gör man inte, (högst en gång i alla fall), och så länge man låter så får man luft, och gissa om man låter under ett astmaanfall. Man hostar, väser, gnisslar, knastrar, piper och pyser som en steam-punk-hubot.

Har det väl hänt, de ihopsnörda luftrören,  funkar inte att bara andas lugnare eller varva ner, eller varm ånga och allt flum jag testade. Det tog ju evigheter innan det släppte, uner tiden ä’r man immobiliserad och när det släppte kom det tillbaks.

Men medicin fungerar. Pulmicort och Bricanyl, de mediciner man inhalerar mot astma, är väl beprövade. De fungerar och de är väl värda pengarna. Sen tycker jag att alla patienter alltid ska kolla upp vad man tar, så klart, på ren princip. Så gör som jag säger; ta inte mitt ord för att de är bra! :-) 

Den akuta medicinen vidgar luftrören, så den fungerar även om det skulle vara stress som är orsaken, även om man naturligtvis måste hantera stressen för sig, för att det inte ska hända igen.

Min astma visade sig efter fyra månader av en ordentlig förkylning, speciellt när jag tränade och på natten. Textbook case. Så min är förmodligen inte allergisk astma, och kanske jag aldrig mer märker av den.*hoppas*

Mer läsning:

Bara för att jag har astma är jag inte emot rökmaskiner, parfymerade produkter och allt annat av livets mångfald av upplevelser som kan utlösa astmaanfall. Måttfullhet, god ventilation och Bricanyl FTW.

13 mars, 2012. Uncategorized.

Kommentera

Be the first to comment!

Kommentera

Trackback URI

