Blubb, blubb, blubb… (Statistik, kön och privilegier)

Det här är naturligtvis bara en studie. Kanske finns det andra, mindre konstruerade faktorer som gör att mäns överlevnad är högre än kvinnors. Orkar trampa vatten längre, om de väl hamnat i vatten, till exempel. Vet inte om de undersökt det. Statistik ljuger inte, men kan vara skicklig på att vilseleda, det gäller att veta vad man har frågat.

Men OM den här studien stämmer över ens med verkligheten så är det ett klassiskt exempel på dubbelbestraffning. Reglerna ändras så kvinnor förlorar ändå.

Först ska kvinnors mindre rättigheter och möjligheter i vardagen motiveras med nån slags gentlemannamässiga privilegier, som när det kommer till kritan ändå inte efterlevs.

Forskarna framhåller att på Titanic hotades de män som överträdde regeln att bli skjutna (från alla andra skepp överlevde fler män). Trenden generellt var alltså inte att män faktiskt dog mer än kvinnor, även om man tidigare antagit att det varit så.

Skeppsbrott ter sig som ett extremfall. I alla fall betydligt mindre frekvent än lön, övergrepp, och sexuella möten. Att jag ändå tar upp det beror på att jag är så innerligt trött på det verklighetsfrånvända gentlemannamässiga argumentet.

Nej, jag förväntar mig inte att bli bjuden eller försörjd av män. Jag har betalat mina egna drinkar, och bjudit kompisar och killar. Man turas väl om.

Här kommer en annan lösryckt undersökning. Testosteron leder inte till aggressivt beteende. Istället fann de ett samband med statuskänsligt beteende.

Däremot en ordentlig placebo-effekt tydligen. Människan, det sociala djuret.

Intressant. Jag var inne på att testosteron som det enda eventuellt giltiga skälet till att män skulle kunna vara biologiskt våldsammare än kvinnor, men jag tänker gärna om. Vi får se.

12 april, 2012. Uncategorized.

3 kommentarer

  1. Anonym replied:

    Jag hade lite lågt testosteron ett tag och åt tabletter för det. Blev varnad för att jag kunde bli mer aggressiv och skulle hålla utkik efter det. När jag efter ett tags behandling satte igång och började styrketräna så kunde jag efter nån vecka eller två faktiskt märka av att jag blev aggressivare – så pass att jag började närma mig ett läge där jag kunde flyga på nån för att de gick in i mig. Då slutade jag äta tabletterna och det försvann inom nån dag eller två.

    Om det var placeboeffekten eller inte vet jag inte.

    Men min poäng var att det tog minst en vecka av styrketräning+tabletter för att mitt beteende skulle förändras och bli mer aggressivt. Kanske är studien helt enkelt inte tillräcklig…

    • Drama Online replied:

      Jag känner en elak impuls att fråga om du är en råtta.🙂

      Men jag tror också att det är en betydande skillnad att äta tabletter och få det injiicerat. Jag har knaprat järntabletter i alla år utan att nå i närheten samma snabba effekt som de som fått en spruta.
      Dessutom tvivlar jag på att den här studien undersökt hur de testobjekten kännt sig, inuti, bara hur de agerat, utåt.

  2. Paradigm replied:

    Kvinnorna har väl vunnit en del på att slippa att dra ut i krig. Fram till 2010 hade vi allmän värnplikt för män – men inte för kvinnor. Att män fått offra ett år av sina liv och internationellt sett även hela sina liv, bara för att de är män verkar inte vara en stor fråga för särskilt många feminister.

    Vad som gör män mer våldsamma är väl rätt uppenbart av våldsbrottsligheten att döma – alkohol och personlighetsstörningar.

Kommentera

Trackback URI

